Daarmee valt Hongkong uit de top-5 van mondiale containerhavens. Daar stond de Zuid-Chinese haven al in sinds Drewry in 1979 begon met het verzamelen en publiceren van dit soort data. Zoals het er nu naar uitziet, is Hongkong vorig jaar ingehaald door de ongeveer honderd kilometer noordelijker gelegen buurman Guangzhou en het Zuid-Koreaanse Busan.

Gezien de snelle groei van Qingdao in het noordoosten van China zou ook die haven Hongkong dit jaar kunnen inhalen. In 2004 was de laatste nog de drukste containerhaven ter wereld en de voornaamste toegangspoort tot China, dat toen midden in een enorme groeispurt zat. Sindsdien is Hongkong ingehaald door Singapore, Shanghai, Shenzhen en Ningbo-Zhoushan.

150.000 schepen

In 2004 behandelde Hongkong nog meer dan 150.000 schepen. Dat aantal is nu bijna gehalveerd. De containeroverslag laat sinds april vorig jaar een daling zien van 5,4% ten opzichte van 2017. Daar tegenover staat een groei van bijna 6% voor Busan en ruim 7% voor Guangzhou.