Die komt in de plaats van de Blue Stream Service, die werd uitgevoerd met zes traditionele koelschepen, waarmee fruit op pallets werd vervoerd. Volgens commercieel manager Rob Quartel heeft Verbrugge Terminals CES als nieuwe klant binnen weten halen, omdat de containerschepen beduidend groter zijn dan de conventionele schepen. ‘Ze hebben meer diepgang en kadelengte nodig en die kunnen wij bieden’, aldus Quartel.

Werkonderbreking RST

Het schip zou na lossing in Vlissingen doorvaren naar Rotterdam Shortsea Terminals (RST), maar die call is geschrapt vanwege de dreigende vakbondsacties, bevestigt directeur operations Benelux Dirk Middelkoop van Hapag-Lloyd. Hij kan niet zeggen hoeveel containers voor beide havens nu in Vlissingen moeten worden behandeld.

Het schip vervoert onder meer fruit zoals bananen en ananas. De goederen worden geladen in Cartagena en Santa Marta in Colombia en Puerto Limón in Costa Rica. Vanuit Zuid-Amerika varen de schepen naar de Europese havens Londen (London Gateway), North Sea Port (Vlissingen – Verbrugge) en Rotterdam (RST).

65.000 teu

Voor die drie havens gaat het inkomend om zo’n 1.300 teu op wekelijkse basis, ofwel zo’n 65.000 teu op jaarbasis. Voor Verbrugge is het overigens de eerste intercontinentale dienst. Havenbeheerder North Sea Port zegt dat Verbrugge zich met de nieuwe dienst nog steviger in het NSP-gebied verankert.