‘Een aantal belangrijke shortsea-rederijen heeft aangegeven toegevoegde waarde te zien in een crossdockfaciliteit’, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, breakbulk en logistiek van het Havenbedrijf. ‘De overeenkomst past in de verdere ontwikkeling van de City terminal tot de multimodale shortsea-hub en het continentale cluster van Europa.’

Neele-Vat wil een loodsoppervlakte van zo’n tienduizend vierkante meter opslagcapaciteit, zestig dockdeuren en een doorzet van zo’n vijftigduizend containers per jaar. ‘We beginnen waarschijnlijk volgend jaar met de aanleg van het centrum en verwachten in 2021 te starten met de distributie”, aldus topman Cuno Vat.

City terminal

De City terminal ontwikkelt zich gestaag tot de tweede grote containerlocatie in Rotterdam met logistieke partijen als SCA (breakbulk), RST/Steinweg (containers) RSC (treinterminal), Kramer (containerreparatie en –opslag), MRS (containerdienstverlening) en Kloosterboer (gekoelde lading).

Momenteel wordt hard gewerkt aan de inrichting van een nieuw stackterrein voor RSC, de verdere uitbreiding van de vrachtwagengate en de bouw van een kademuur voor Kramer. Het Havenbedrijf investeert in totaal circa 60 miljoen euro in de City terminal, het havenbedrijfsleven ongeveer 160 miljoen euro.

Plattegrond City terminal:

bron: port of rotterdam