Het geheel lijkt daardoor op een magazijn zoals die in de Rotterdamse haven veelvuldig te vinden zijn. Maar dan in de open lucht. En voor 40-voets containers. Het systeem is oorspronkelijk ontworpen door het Duitse techniekbedrijf Amova, een dochteronderneming van SMS Group, dat een oplossing zocht voor rond-de-klok overslag van rollen staal met een gewicht tot vijftig ton.

Tijdsbesparing

Naast de capaciteitsvoordelen, het opslagrack gebruikt slechts een derde van het oppervlak dat nu nodig is om eenzelfde hoeveelheid containers op te slaan, zal het systeem ook de efficiëntie van de terminal verbeteren. Elke container kan uit het rack worden gehaald zonder daarvoor een andere te hoeven verplaatsen, meldt DP World.

Dat scheelt in tijd ten opzichte van de huidige methode waarbij containers op elkaar worden gestapeld. Door de 100% bereikbaarheid van de containers kan een modern megaschip in een derde minder tijd worden gelost en geladen, aldus het overslagbedrijf.

Kosten

DP World verwacht verder winst te boeken in veiligheid en de kosten sterk te verminderen. Hoeveel het systeem kost vertelt het Arabische bedrijf niet. Het magazijn wordt gebouwd op terminal 4 van DP World’s Jebel Ali-terminal en moet in 2020 klaar zijn.