De overslag van containers daalde met 3% en is goed voor ongeveer 30% van de totale overslag, meldt het Havenbedrijf Moerdijk op basis van de voorlopige overslagcijfers. De overslag van droge bulk kromp met 6% en neemt daardoor een aandeel van 25% van de totale overslag voor zijn rekening. Stijger was de natte bulk waarvan de overslag met 2% steeg en daardoor eveneens goed is voor een kleine derde van het totaal.

Er kwamen meer zeeschepen (2.135, +4%) naar de haven en die losten en laadden samen bijna 7,4 miljoen ton, wat goed is voor een stijging van 1% ten opzichte van vorig jaar.

Door de lage waterstanden steeg het aantal binnenschepen, maar namen zij minder lading met zich mee. De 12.186 binnenschepen (+4%) die Moerdijk binnenliepen brachten in totaal 10,7 miljoen ton lading de haven in. Dat is 5% minder dan in 2017.

Het aantal treinbezoeken in de haven groeide met 7,5% tot 3.000 stuks. Volgens directeur Ferdinand van den Oever is die groei minder groot dan voorgaande jaren doordat de huidige spoorcapaciteit dat niet toelaat. De havenbeheerder werkt daarom samen met Prorail aan de optimalisatie van spoor om verdere groei mogelijk te maken.

Werkgelegenheid

Er vestigden zich acht nieuwe bedrijven in het havengebied waardoor de werkgelegenheid met 2% steeg tot 18.316 banen, waarvan ruim de helft directe posities zijn.

Ondanks de krimp toon Van den Oever zich tevreden met het afgelopen jaar. De positie van de haven als extended gate voor de mainports van Rotterdam en Antwerpen, zoals de haven nastreeft in zijn visie voor 2030, is volgens hem ‘verder verstevigd’.
‘Ik ben er uitermate trots op dat we zowel voor de haven van Rotterdam, met de West-Brabant-corridor, als voor de haven van Antwerpen als consolidatiehub mogen fungeren’, zegt hij.

Optimistisch

De havendirecteur is optimistisch over het komende jaar. Hij verwacht onder meer verdere groei in de shortsea en een goede start van het Logistiek Park Moerdijk. ‘Niet alleen de cijfers laten zien dat we goed presteren, ook aan de belangstelling van de
landelijke politiek, nieuwe bedrijven, andere havens en van onze omgeving merken we dat. Ik kijk daarom
vol vertrouwen naar 2019’, aldus Van den Oever.