Jack Kloosterboer van het gelijknamige op- en overslagbedrijf bevestigt een nieuwe, meerjarige overeenkomst te hebben gesloten met Chiquita voor het afhandelen van de wekelijkse aanvoer. Chiquita’s rederij-dochter Great White Fleet vaart met ingang van dit jaar met vijf containerschepen van 2.500 teu tussen Centraal-Amerika enerzijds en Noordwest-Europa anderzijds. Daarmee vervangt de bananenreus twee diensten met traditionele koelschepen op dat vaargebied.

Investering

Kloosterboer investeert ‘enkele miljoenen’ in de aanschaf van overslagmaterieel en een vijf hectare groot empty depot in de terminal aan de Bijleveldhaven. De schepen komen per aanloop 600 tot 650 veertigvoets reefercontainers lossen, waarvan bijna een derde door Unifeeder wordt doorgevoerd naar Noorwegen, Zweden en Finland.

De groep blijft voorlopig met mobiele kranen werken omdat de volumes nog niet groot genoeg zijn om de inzet van containerkranen te rechtvaardigen. ‘Misschien dat we over een paar jaar aan portaalkranen kunnen gaan denken’, aldus Jack Kloosterboer.

Aanvoer

Hij schat dat er op jaarbasis ruim een half miljoen ton Chiquita-bananen zullen worden aangevoerd en zo’n 20.000 ton andersoortige goederen. Overigens verandert er in de praktijk volgens de ondernemer niet zo veel: ‘Eerst haalden we met een mobiele kraan met speciale palletkooien losse pallets van boord, nu halen we op precies dezelfde manier containers van het schip.’

Verbrugge Terminals kan jaarlijks een vergelijkbaar pakket tegemoet zien op zijn terminal aan de Kaloothaven. De groep heeft het contract binnengehaald voor de afhandeling van een nieuwe gezamenlijke dienst van Hapag-Lloyd en Stream Lines, de containertak van de Nederlandse koel/vriesrederij Seatrade. Daarbij gaat het eveneens om een wekelijkse dienst tussen Midden-Amerika en Noordwest-Europa. Die loopt in de Benelux Vlissingen en Rotterdam aan en is ook geënt op de enorme hoeveelheden bananen die jaarlijks geïmporteerd worden.

Locatie

De locatie aan de Kaloothaven was tot voor kort nog in beeld voor de ontwikkeling van een gezamenlijke containerterminal door Verbrugge, Kloosterboer en de Rotterdamse Kramer-groep. Dat plan bleek uiteindelijk niet haalbaar, mede omdat Kloosterboer Chiquita als belangrijke klant liever op zijn eigen locatie wilde behandelen.

Het initiatief tot samenwerking was afkomstig van André Kramer, die zich aanvankelijk kandidaat had gesteld voor de ontwikkeling van een nieuwe terminal op het Therm-phos-terrein. Daarmee leek een unieke samenwerking te ontstaan tussen de twee bekendste haven-ondernemers van Zeeland, Jack Kloosterboer en Martin Verbrugge. Zover is het dus niet gekomen.

Reeferschepen

Met de start van de gecombineerde Hapag/Streamdienst komt er een eind aan de Blue Stream Service van de Seatrade-dochter, die met zes conventionele reeferschepen werd uitgevoerd. Hapag brengt de dienst onder de naam Caribbean Express Service (CES) op de markt.