De extra kosten (19 miljoen euro) houden onder meer verband met de vertraging, waardoor de bijna negentig jaar oude Noordersluis langer moet worden gebruikt voor het scheepvaartverkeer naar Amsterdam. Daarnaast moet Rijkswaterstaat het team van experts, dat de bouw van de zeesluis begeleid voor het ministerie, langer inhuren.

Van Nieuwenhuizen heeft verder een extra bedrag van 27,5 miljoen euro uitgetrokken voor aanpassingen aan het ontwerp. Daarmee wordt onder meer voorkomen dat de nieuwe sluizen bij een aanvaring ernstig worden beschadigd. Bovendien stelt de minister nog eens 17,5 miljoen euro beschikbaar om nieuwe tegenvallers bij de bouw te kunnen opvangen.

Eerder verlies

Eerder hebben de bouwers BAM en VolkerWessels een verlies van bijna 140 miljoen euro genomen op het sluisproject, nadat een aantal ontwerpfouten was geconstateerd. De bouwers werden verder geconfronteerd met problemen met de caissons voor de grote sluisdeuren. Dat zijn grote betonnen bakken die worden afgezonken. Om de klus toch te klaren, moest speciaal materieel worden gebruikt en hulp bij derden worden ingehuurd.

Van Nieuwenhuizen laat in de kamerbrief weten dat de aannemers niet op compensatie hoeven te rekenen voor de meeste tegenvallers. De minister schrijft wel dat BAM en VolkerWessels een deel van de meerkosten voor het weghalen van kabels, leidingen en oude bunkers in het gebied vergoed hebben gekregen.