Het gaat om vier nieuwe parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Hiervoor is een aanvraag ingediend voor een Europese subsidie. Daarnaast moeten binnen afzienbare tijd enkele vulpunten komen voor alternatieve brandstoffen. Het betreft zowel wegvervoer als binnenvaart.

Subsidie spoor

De Brabantse haven kon ook een Haagse meevaller melden. Het kan rekenen op een subsidie van zeven miljoen euro. Dit geld gaat naar optimalisering van het Moerdijkse spoor, om de overbelasting te verminderen.

Dit moet resulteren in groei van multimodale goederenstromen. Tevens moeten de investeringen ervoor zorgen dat haven goederentreinen tot 740 meter kan ontvangen. Door de toename van het spoorgoederenvervoer van en naar Moerdijk, met name containers, is nu te weinig capaciteit.

Bij het huidige emplacement aan de Zuidelijke Randweg willen ProRail en het havenbedrijf daarom twee nieuwe sporen van 740 meter realiseren. Tevens komt er een extra wisselverbinding, zodat de containerterminal zonder extra rangeerwerk bereikbaar is vanaf het emplacement.

‘Het voordeel hiervan is dat treinen sneller afgehandeld kunnen worden, processen op het emplacement versnellen en de veiligheid wordt vergroot’, licht het havenbedrijf toe.

Spoorterminal

Naast de hierboven genoemde maatregelen heeft het havenbedrijf een Europese CEF-aanvraag gedaan voor de uitbreiding van de spoorterminalcapaciteit. De terminal beschikt op dit moment over drie korte sporen, waardoor de treinen opgeknipt moeten worden om te kunnen laden en lossen.

Het havenbedrijf wil de sporen verlengen naar 740 meter, waardoor treinen niet meer hoeven te worden opgeknipt en de overslagcapaciteit van containers wordt vergroot. Uitslag komt waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2019.

Tevens wil het havenbedrijf investeren in buisleidingen, als alternatief voor transport van gassen, vloeistoffen of industriële restproducten.