Topman Fernand Huts van de Katoen Natie-groep diende toen een klacht in tegen de havenbeheerder. Die had afgezien van een forse vergoeding, die de twee terminals contractueel hadden moeten betalen omdat ze het gegarandeerde volume in de periode 2009-2012 niet hadden gehaald. In plaats daarvan hoefden ze slechts 20% van die boete te betalen.

Deurganckdok

Het Havenbedrijf van Antwerpen had de exploitanten PSA Antwerp en Antwerp Gateway in 2004 concessies verleend voor containeroverslag in het destijds nieuwe Deurganckdok. De contracten hebben een looptijd van 42 jaar en zijn vergelijkbaar met andere deals, aldus Brussel.

De Europese Commissie vindt dat de korting te verdedigen was, omdat de groei van de containermarkt in de periode na het crisisjaar 2008 sterk was achtergebleven bij de prognoses. Ze wijst er ook op dat de overslagverplichting ook voor andere bedrijven werd verlaagd en dat beide terminals in de opstartfase verkeerden. Brussel vindt daarom dat de steun onder marktvoorwaarden is verleend.