Volgens hem is het afgelopen halfjaar in gesprekken tussen de drie partners gebleken dat er onvoldoende containerstromen gebundeld konden worden op de beoogde locatie, de Zeeland Terminal van Verbrugge.

‘We kwamen niet verder dan 50.000 containers op jaarbasis. Dat is veel te weinig om een terminal rendabel te kunnen exploiteren’, zegt Holleman. Het idee was dat Verbrugge en Kloosterboer zoveel mogelijk van hun huidige volume zouden bundelen op een terminal, die geëxploiteerd zou worden door een joint venture van de drie partners.

In de ijskast

De twee Zeeuwse bedrijven zouden samen nu al goed zijn voor zo’n 200.000 containers per jaar. Om uiteenlopende redenen bleek het niet mogelijk te zijn om voldoende aantallen containers over te hevelen naar een gezamenlijke faciliteit.

Holleman zegt dat het plan in elk geval voor de komende twee jaar de ijskast ingaat, maar sluit niet uit dat het er op enig moment weer uitkomt: ‘De containersector in Vlissingen zit in de lift. Mogelijk dienen zich in de toekomst nieuwe kansen aan’.

Thermphos

Het initiatief tot samenwerking was afkomstig van André Kramer, die zich kandidaat had gesteld voor de ontwikkeling van een nieuwe terminal op een deel van het te saneren zestig hectare grote Thermphos-terrein.

Daarmee leek een unieke samenwerking op gang te komen tussen de twee bekendste havenondernemers van Zeeland, Jack Kloosterboer en Martin Verbrugge. Voorlopig komt het dus niet zover.

Lees ook: ‘Supertrio’ stapt in nieuw terminalplan Vlissingen