Het veto van Rijkswaterstaat, in het Amsterdamse stadhuis nog steeds omschreven als een advies, betekent dat allereerst de gemeente terug moet naar de tekentafel om te zien hoe de bouwwerken alsnog geen gevaar zullen opleveren voor het drukke scheepvaartverkeer op het IJ.

Aangezien het op het IJ in de Amsterdamse binnenstad bij het Java-eiland al marchanderen is met de ruimte en er met de zes brugvarianten al rekening is gehouden met de beperkte ruimte, lijkt hier weinig ruimte om Rijkswaterstaat alsnog te overtuigen dat een brug veilig is.

Tunnelvariant

Een ander aspect is dat Amsterdam voor een eventuele bouw van een Java-brug nu niet meer kan rekenen op financiële bijstand uit Den Haag. Dat moet het stadsbestuur ook aan het denken zetten of het de brugplannen nog wil doorzetten of toch gaat kiezen voor een tunnelvariant onder het IJ vanaf het Centraal Station naar Amsterdam-Noord.

Daar is niet alleen Havenbedrijf Amsterdam voor, maar ook de provincie Noord-Holland, ondernemersvereniging Oram en ‘last but not least’ Rijkswaterstaat zelf. De nautische voordelen zijn immers groot.

Zo is er geen hinder voor het scheepvaartverkeer op het IJ, is er een directe verbinding vanuit het Centraal Station naar Amsterdam-Noord en zijn de totale bouwkosten vergelijkbaar met die van een Java-brug. Indien Amsterdam daarbij de cruise-terminal alsnog uit het centrum wil verplaatsen, is er zelfs een aanvullend kostenvoordeel, heeft Rijkswaterstaat uitgerekend.

Kosten

Dan behoeft de tunnel, gelet op het verdwijnen van de grote cruiseschepen uit de binnenstad, minder diep te liggen en kost de tunnel slechts zestig miljoen euro. Amsterdam krijgt dan waarschijnlijk ook co-financiering geregeld uit Den Haag voor deze vaste oeververbinding. Als bonus verdwijnt ook de passagiersterminal uit het centrum. Daarop heeft het stadsbestuur ook ingezet toen het koos voor de omstreden Java-brug.

Over twee weken gaat de gemeenteraad praten over het veto van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden of de hoofdstad haar koers verlegt of dat ze blijft trekken aan een dood paard.