Op dit moment onderzoekt een werkgroep met betrokken partijen welke aanpassingen er voor het ferryvervoer nodig zijn vanwege de aankomende Brexit. De logistieke keten, van verlader tot vervoerder, heeft nu nog niet te maken met douaneverplichtingen als het gaat om handel met het Verenigd Koninkrijk. Echter, als gevolg van het Britse vertrek uit de EU moeten hun processen opnieuw worden ingericht.

Douaneformaliteiten

Arthur van Dijk, voorzitter van TLN: ‘De virtuele landsgrens maakt dat het vrije vervoer van goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk volledig anders wordt. Douaneformaliteiten zorgen voor onderlinge afhankelijkheid in het logistieke proces, waardoor snelheid en efficiency onder druk komen te staan. Daar hebben we allemaal last van en daarom willen we in gezamenlijkheid kijken naar een oplossing.’

Deelnemers aan het programma zijn Portbase, Deltalinqs, de Nederlandse Douane, belangenorganisaties Fenex, Evofenedex en TLN/AFTO, ferrymaatschappijen Stena Line, DFDS, CLdN, P&O Ferries en de havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam.

Containervervoer

In de Nederlandse havens is de administratieve afhandeling van het inkomende en uitgaande containervervoer al jaren volledig geautomatiseerd, onder meer via het Port Community System van Portbase. ‘Deze oplossing is toepasbaar voor de short sea keten en we kijken of deze ook voor het vervoer met de ferry bruikbaar is’, licht Portbase-directeur Iwan van der Wolf toe.

‘Wij hebben hierbij een coördinerende rol in de ontwikkeling van een IT-proces en afsprakenstelsel. Met de herinrichting van het Port Community System kan de gehele keten geautomatiseerd gegevens verstrekken en hergebruiken voor diverse meldingen en aangiften. Hergebruik van data zorgt voor minder fouten, versnelling in het logistieke proces en de verschillende partijen kunnen hun aansprakelijkheid en administratieve last minimaliseren.’

Ladingverlies

Steven Lak voorzitter van Deltalinqs: ‘Alleen de best voorbereide havens blijven een voorkeurspositie genieten in het Europese speelveld. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit heeft ingeschat dat, afhankelijk van een vrijhandelsverdrag of een ‘no deal scenario’, de Nederlandse zeehavens tussen de 2,0 en 4,4% aan totale doorvoer verliezen. Concreet betekent dat een ladingverlies van tussen de 9 en 20 miljoen ton. Door te investeren in een geautomatiseerde ketenbrede oplossing kunnen we deze schade zo veel mogelijk beperken.’

De havengemeenschap is erbij gebaat dat inkomend en uitgaand ferryvervoer niet stagneert en geen files en wachttijden ontstaan. De samenwerking met de Douane speelt daarbij een belangrijke rol.

Nanette van Schelven, algemeen directeur Douane: ‘Ons uitgangspunt is slim toezicht met minimale inbreuk in de logistieke keten. Het geautomatiseerde afhandelingsproces bij het containervervoer loopt al jaren naar grote tevredenheid van alle betrokken partijen. Efficiënte afhandeling is voor zowel de overheid als het bedrijfsleven van grote waarde en versterkt de concurrentiepositie van de Nederlandse havens.’

Meer weten over hoe om te gaan met goederenstromen na de Brexit? Neem deel aan Sessie Brexit BE op 15 november 2018 in Zeebrugge.