Daarvoor tekenden de betrokken partijen deze week een intentieverklaring. Het gaat om terminaloperator PSA Corporation, havenautoriteit Maritime & Port Authority of Singapore (MPA), 3D MetalForge en het National Additive Manufacturing Innovation Cluster (Namic).

De productiefaciliteit wordt uitgerust met 3D-printers die in staat zijn havenapparatuur te produceren. Doel hiervan is de voorraad reserveonderdelen te verminderen die PSA nodig heeft.

Tevens moet het de doorlooptijd van reserveonderdelen terugbrengen van weken naar dagen. Ook zal de fabriek werken in de cloud, ondersteund door blockchain-technologie voor een veilige bestandsoverdracht.

Scheepvaartonderdelen

De havenautoriteit ondertekende ook een intentieverklaring met Namic en de Singapore Shipping Association om een ​​gezamenlijk industrieel programma op te zetten voor het 3D-printen van scheepvaartonderdelen.

MPA-topman Andrew Tan daarover: ‘Als toonaangevende maritieme hub is Singapore ervan overtuigd dat de maritieme industrie nieuwe technologieën moet omarmen, waaronder ook additieve productie.’ Volgens Tan is de digitalisering van de maritieme sector in al zijn aspecten geen kwestie meer van hoe, maar van wanneer.