Van bij het conflict betrokken buurtbewoners vernam Gazet van Antwerpen dat de terminaluitbater een schadevergoeding van 40 miljoen euro zou eisen. Zo hoog zou de schade oplopen door de verplichte sluiting van de terminal buiten de kantooruren.

Geluidsoverlast

De terminal werd in 2012 geopend. Aanvankelijk was hij permanent open, maar buurtbewoners klaagden over geluidsoverlast. Het geluid van de werken op de terminal zou het maximale niveau overstijgen dat de Vlaamse milieuregelgeving toelaat. Daarom werden de openingsuren beperkt.

Geen van de rechtstreeks betrokken partijen gaf al ruchtbaarheid aan de zaak, die vorig jaar was opgestart. Ook nu houden ze de kiezen op elkaar. Mogelijk fungeert de juridische claim vooral als drukkingsmiddel op de achtergrond. Binnen de Vlaamse regering ligt dit dossier niet bij milieuminister Joke Schauvliege (CD&V), maar bij minister-president Geert Bourgeois (N-VA).

Zwaluwenval

De terminal ligt op gronden van De Vlaamse Waterweg, de beheerder van het Albertkanaal. De klagende buren wonen aan de overkant van het kanaal, in een agrarisch gebied.

De Vlaamse Waterweg trekt nu langs die kan een ‘zwaluwenwal’ met vleermuizenkelder op, die zowel een geluidsisolerende als ecologische functie moet hebben. De gemeente Grobbendonk had hiervoor al in 2015 een vergunning uitgereikt, maar het aanvangsbevel is pas in de lente van vorig jaar gegeven.