Opdrachtgever Maersk Line heeft zeker vijf aanlopen van deepsea-schepen afgeleid naar Duitse en Belgische havens, waardoor APMT vele duizenden containers is misgelopen.

Imago Rotterdam

Hartog wijst op de gevolgen voor de ladingontvangers: ‘Die moeten opeens hun containers in Noord-Duitsland ophalen. Dat is schadelijk voor het imago van Rotterdam.’

Op dit moment wordt er volgens hem op beide terminals weer ‘gas gegeven’ en draaien ze op het normale niveau. Hij heeft geen toezegging gekregen dat het de komende tijd rustig blijft, maar gaat ervan uit dat er gewoon gewerkt wordt. De betrokken bonden FNV Havens en CNV Bedrijvenbond hebben aangegeven pas eind deze maand beschikbaar te zijn voor een nieuwe onderhandelingsronde.

Onzekerheid

Hartog noemt het ‘zeer teleurstellend’ dat daar nog zeker twee weken overheen gaat: ‘Ik denk dat de werknemers met hun acties voldoende duidelijk hebben gemaakt dat er haast is geboden om tot een nieuwe cao te komen’. Het arbeidsconflict draait formeel om de vernieuwing van de cao, die eind vorig jaar verliep.

Op de achtergrond speelt de onzekerheid over de toekomst van de oude terminal, APMT Rotterdam, een belangrijke rol. De concessie daarvan loopt in 2025 af en het is onduidelijk of APMT die daarna nog open wil houden. De bonden willen afspraken maken over een werkgelegenheidsgarantie en een ontslagvergoeding voor werknemers die overtollig worden. Beide terminals hebben ruim vijfhonderd mensen in dienst.

Lees ook: Maersk-schepen mijden Rotterdam vanwege acties bij APMT