De terminal komt buiten de dijken te liggen en krijgt een verwerkingscapaciteit van 250.000 teu per jaar. Dit aantal kan de komende jaren nog flink worden opgevoerd.

Het is een initiatief van Mepavex, meer bepaald van de stichter van dit bedrijf, Do Meeus, en huidig directeur Arn van der Vorst. Aan de bouwvergunning, die in november vorig jaar werd verleend, ging getouwtrek vooraf met het Waterschap Brabantse Delta en de milieuorganisaties.

Schelde-Rijnkanaal

De MCT wordt een onderdeel van Mepavex. Hij wordt gebouwd aan de Burgemeester Peterssluis nabij het Schelde-Rijnkanaal, het drukste West-Europese kanaal en gelegen tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Het startschot voor de aanleg werd letterlijk gegeven. Do Meeus, ernstig ziek, ontstak namelijk een kanon. De terminal komt onder de rook te liggen van een nieuw dc van Mepavex voor gevaarlijke stoffen. Dat krijgt een oppervlakte van 23.000 vierkante meter, waarmee het bedrijf straks voor gevaargoed 180.000 vierkante meter aan opslagruimte beschikbaar heeft.

DHL

Op het nieuwe terminalterrein komen nog twee magazijnen. Daar zijn grote dc’s gevestigd voor DHL, met als klant Ricoh, en voor Majestic en Forever21. De oude terminal aan de Theodorushaven werd in 2008 aangelegd, maar is met een capaciteit van 140.000 teu te krap geworden.

De nieuwe terminal moet in 2020 gereed zijn. Mepavex is in gesprek met het waterschap over de precieze maatvoering van het nieuwe bedrijfsonderdeel. De terminal krijgt twee grote portaalkranen op een kade met een lengte van één kilometer.

Lees ook: Nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom