Door de uitbreiding van de terminal met 54 hectare is die nu ongeveer 300 hectare groot. Het dochterbedrijf van het Japanse NYK baat hier nu de grootste autoterminal ter wereld uit.

Op de site worden elf windturbines opgetrokken. Deze investering draagt Ico niet alleen. Energiebedrijf Engie draagt 37,5% van de nodige 55 miljoen bij, de haven van Zeebrugge 25%. De turbines, samen goed voor een piekvermogen van 44 megawatt, moeten volgend jaar operationeel zijn.

Elektrisch rijden

De energie die ze produceren kan van pas komen voor de voeding van de vijftig laadpalen voor elektrische wagen die Ico er wil plaatsen. Vandaag is slechts 1% van de ongeveer 2,1 miljoen wagens die jaarlijks via de Ico-terminal worden in- en uitgevoerd elektrisch. De schatting is dat dit aandeel tegen 2025 zal oplopen tot 30%.

Een aanzienlijk deel van die wagens zal ter plaatse hun batterij moeten opladen. Ico wil ook de nodige infrastructuur aanleggen om aangemeerde autotransportschepen van walstroom te voorzien.