Het vaartuig, dat de naam ‘Echodrone’ heeft gekregen, is een prototype dat momenteel wordt ontwikkeld als aanvulling op de operationele peilboot, de ‘Echo’. Die voert in de haven verschillende dieptemetingen uit om een veilige doorgang voor de scheepvaart te kunnen garanderen.

Dieptemetingen

Eén van de taken van het Havenbedrijf is de inspectie en het onderhoud van de maritieme infrastructuur, waaronder de dokbodem. Er worden regelmatig dieptemetingen uitgevoerd om een zicht te hebben op de actuele waterdiepte aan de ligplaatsen en voor het inplannen van noodzakelijk onderhoudsbaggerwerk.

Vanuit de behoefte naar een aanvulling op de ‘Echo’, de peilboot die hier momenteel voor wordt ingezet, werd in samenwerking met dotOcean een technologie ontwikkeld voor een autonome peilboot. Het nieuwe vaartuig, dat de naam ‘Echodrone’ heeft gekregen, is kleiner dan de Echo en volledig autonoom waardoor het snel en flexibel ingezet kan worden in drukkere verkeerssituaties waar het voor de Echo moeilijker is om te opereren.

Deurganckdok

Wim Defevere, Senior technisch manager nautische toegang van het Havenbedrijf Antwerpen: ‘Na een uitgebreide testperiode, die momenteel bezig is, zal de Echodrone zijn thuisbasis vinden in het Deurganckdok, waar het volwaardig ingezet zal worden naast de Echo voor het autonoom peilen van beschikbare ligplaatsen aan drukbezette tijgebonden containerkaaien.’

Koen Geirnaert, medeoprichter van dotOcean: ‘Deze technologie is gebaseerd op het verzamelen van gedetailleerde informatie in de cloud. Informatie die door allerhande toestellen in de haven ter beschikking wordt gesteld op het internet en die door algoritmes in de cloud worden geselecteerd, vertaald en samengevat tot nuttige info. De Echodrone is ontworpen om volledig te navigeren op deze geverifieerde data, waar de vorige generatie autonome vaartuigen navigeerde op eigen sensoren. Dit maakt van de Echodrone één van de eersten van een compleet nieuwe generatie robots.’