De start-ups proberen uit alle macht klanten en investeerders binnen te halen. ‘Kunnen we iets voor elkaar betekenen?’, is de vraag waarmee ieder gesprek wordt afgesloten tijdens de expositie. Visitekaartjes worden druk uitgewisseld. De gidsen van PortXL sporen de bezoekers aan om actief te kijken wat zij kunnen doen om deze start-ups te ondersteunen.

PortXL

PortXL is een intensief mentorship-programma waarbij start-ups van over de hele wereld naar Rotterdam worden gehaald om daar hun initiatief verder te ontwikkelen. ‘We hebben veel ondersteuning gekregen in de vorm van advies. Ik kon ze altijd overal voor bellen’, vertelt Hans Kooiman, oprichter van The Big Smile uit Zierikzee. Hij is een van de deelnemers aan het programma, met een apparaat om drogebulkschepen schoon te maken via een blaasmachine die gemonteerd wordt op een graafmachine.

‘Enkele jaren geleden ben ik met pensioen gegaan. Ik heb het product thuis ontwikkeld. De prototypes zijn klaar. Nu moeten we de volgende stap maken en het product aan echte klanten gaan verkopen.’

Pitchen

De 14 beste start-ups van PortXL mochten hun idee pitchen aan het publiek tijdens de ‘Shakedown’. In het geval van The Big Smile werd die gegeven door Ashley Kooijman, dochter van Hans. ‘De binnenkant van een drogebulkcarrier is heel moeilijk schoon te maken. Dat wordt vaak handmatig gedaan. Wij hebben er apparatuur voor gemaakt die werkt op luchtdruk. Daarbij maken we geen contact met het voertuig, dat scheelt schade aan het schip. We blazen alle overgebleven producten uit de hoeken, dat voorkomt watervervuiling.’

Stefano Peruzzi heeft een slim systeem ontwikkeld om de bodem van schepen schoon te maken via zijn start-up Whalewashing uit Italië. Dat is eigenlijk een roll-over, zoals je bij veel tankstations vindt, waarmee je een auto kunt wassen. Maar in dit geval is het bedoeld voor schepen.

Carwash voor schepen

‘Vuil op de bodem van een schip zorgt voor frictie tijdens het varen. Dat betekent een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot. De meeste rederijen halen eens per vijf jaar een boot helemaal uit het water om de bodem schoon te maken en opnieuw te verven. Dat is duur en duurt erg lang’, legt Peruzzi uit. ‘Wij hebben een slimmere oplossing via onze carwash voor schepen. In twee uur tijd maken we daarmee de bodem van een schip van 50 meter schoon. We kunnen alle typen schepen aan. Nu zijn we op zoek naar shipowners die ons prototype willen gebruiken. Die wordt geïnstalleerd in Rotterdam.’

Wij hebben een slimmere oplossing via onze carwash voor schepen.

Het milieu is een regelmatig terugkerend thema bij de start-ups. Zo heeft ECOncrete een natuurlijke betonnen structuur ontwikkeld die gebruikt kan worden voor kademuren in havens. Mede-oprichter Shimrit Perkol-Finkel uit Israël: ‘We gebruiken wereldwijd veel betonnen structuren in het water. Dat heeft flinke invloed op het milieu, want dat is de leefplaats van vis en planten. Onze oplossing is biologisch en het beton heeft extra oppervlakte waar organismen op kunnen groeien. Dat brengt betonnen structuren ‘tot leven’. We gaan nu van demonstratie naar daadwerkelijke grootschalige installatie wereldwijd.’

Amazon voor de scheepvaart

Uiteraard waren er ook de nodige apps aanwezig tijdens het start-up event. ‘Wij worden de Amazon voor de scheepvaart’, voorspelt Dhruv Sawhney, mede-oprichter van Ships Kart uit India, een B2B marktplaats voor scheepsbenodigdheden. ‘Een schip spendeert gemiddeld 120.000 euro per jaar aan dergelijke producten. Maar dat koopproces is heel erg ingewikkeld. Inkopers hebben te maken met heel veel e-mails om offertes op te vragen, onderhandelingen, verkeerde leveringen, noem maar op. Via onze app kun je in vier klikken een offerte krijgen. De inkoper hoeft alleen maar in te loggen, de verkoper te kiezen en af te rekenen, net zo makkelijk als bij een gewone webwinkel. Het is eigenlijk e-commerce voor boten.’

Een ander e-commerce platform voor de scheepvaart is de Nederlandse start-up Bunker Connect. Via dit platform wil directeur Mounir Bendouch transparantie in de bunkerprijzen creëren. ‘Tanken met een auto is heel makkelijk. Maar voor schepen geldt dat niet. Je bent aan de andere kant van de wereld, er zijn veel verschillende leveranciers en specificaties. Vergelijken is heel moeilijk en als je inkoopt via een trader of broker, betaal je heel veel extra. Ook krijg je geen informatie over de originele prijs en offerte.’

Offertes voor brandstof

Via Bunker Connect kunnen schepen offertes opvragen voor de brandstof. Het platform stuurt de aanvraag door naar lokale leveranciers, die vervolgens een offerte kunnen uitbrengen. Bendouch: ‘Je kunt ook je tevredenheid over die betreffende leverancier aangeven om de volgende keer makkelijker je keuze te maken. Via een algoritme kunnen we zelfs van tevoren aangeven wanneer je moet tanken om vooruit te plannen en alvast lokale offertes op te vragen.’

Via een algoritme kunnen we van tevoren aangeven wanneer je moet tanken.

Uiteraard was er ook een start-up aanwezig met een blockchain oplossing: het Nederlandse CargoLedger. ‘Vroeger hadden we stapels papier in de logistiek. Dat maakt het complex, bovendien raken documenten kwijt’, zegt mede-oprichter Hjalmar van der Schaaf. ‘Bij een transport wil je eigenlijk maar drie dingen weten: wanneer is verzending, waar is het papierwerk en wanneer krijg ik mijn geld. We zetten alle relevante info in de blockchain. Dat kan niet verwijderd worden, delen is makkelijk en wijzigingen zijn transparant. Zodra de QR-code is gescand bij bezorging, wordt er meteen geld overgemaakt.’

Start-ups

Andere veelbelovende start-ups volgens PortXL zijn DockTech (platform voor voorspelling van waterdiepte in havens), Explect (platform voor verzending van pakketten), Ioanada (verminderen uitstoot van schepen), Marine Bubble Flow (luchtbellen onder schepen voor vermindering brandstofverbruik), Mapgage (maps applicatie voor veldwerk), OndaVia (brandstoftester voor schepen), Threatspan (cyber security voor schepen) en Tulyp Wind (kleine windmolen).