Havenbedrijf Antwerpen probeert het aandeel van het spoorvervoer al jaren omhoog te krijgen,maar dat is juist eerder af- dan toegenomen. Op dit moment is het amper 7%. Topman Jacques Vandermeiren zegt nu dat daar dringend verandering in moet komen en dat daarom is besloten ‘Railport naar een hoger niveau te tillen’. Doel is nu om het aandeel van het spoorvervoer de komende jaren te verdubbelen.
Railport werd bijna vier jaar geleden opgericht en is een samenwerkingsverband van het havenbedrijf, de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en de federaties Essenscia Vlaanderen en Voka-Alfaport. Tot nu toe bleef het bij studies en proefprojecten op het gebied van verspreid vervoer. Hoe Railport nu moet zorgen voor een verdubbeling van het aandeel spoor is onduidelijk.

Overdracht spoor

De Belgische financiële krant De Tijd meldde in april dat Havenbedrijf Antwerpen met spoornetbeheerder Infrabel onderhandelt over de overdracht van de 1.000 kilometer spoor in de haven. Hij zou ontevreden zijn over de prestaties van Infrabel en ervan overtuigd zijn dat het in eigen beheer beter kan. Daarvoor zouden verschillende opties op tafel liggen, waaronder de overname van alleen het Infrabel-net op de linkeroever, waar de grote containerterminals liggen.