Havenbedrijf Rotterdam start een testproject met een laagdrempelig volgsysteem voor containertransport. Hiermee moet de logistieke keten verder geoptimaliseerd worden.

Het Havenbedrijf financiert de aanschafkosten van deze scanpoort. In ruil daarvoor brengt het Havenbedrijf een bedrag per gescande container in rekening bij de binnenlandse terminal.

Volgsysteem

De test wordt uitgevoerd met Certus Port Automation, een fabrikant van identificatie- en volgsystemen voor containers, en Barge Terminal Tilburg. Alle vrachtwagens die deze binnenlandse containerterminal de komende drie maanden op en af rijden, passeren een nieuw ontwikkelde scanpoort die trucks scant op kenteken en de containers op containernummer.

Tevens zorgt de scanner voor beeldmateriaal zodat te zien is in welke status de container op de terminal arriveert en deze verlaat. Hierdoor kunnen ladingeigenaren en de terminalexploitant nauwkeuriger volgen hoe laat een container kan worden overgeladen voor verder transport.

Minder handwerk

‘Omdat de gescande gegevens zeer accuraat zijn en er minder handwerk benodigd is op de terminal, vergroot dit de efficiency in de gehele logistieke keten’, meldt het Havenbedrijf. Vergelijkbare identificatie- en volgsystemen zijn al langer gemeengoed bij de diepzee containerterminals in de Rotterdamse haven. Een laagdrempelige variant hierop wordt nu als eerste getest op de locatie Vossenberg van Barge Terminal Tilburg.

‘Na afloop van de testperiode zal het proefproject worden geëvalueerd. Indien succesvol, kan besloten worden om de test uit te breiden’, aldus het Havenbedrijf.