Het gaat om ervaren chauffeurs van straddle carriers en kraanmannen, kortom arbeiders die vertrouwd zijn let de overslag van containers. ‘Wij schakelen al enige tijd chauffeurs van Zeebrugge in voor onze Antwerpse operaties, tot ieders tevredenheid’, bevestigt PSA-woordvoerster Caroline Creve. ‘Wij hebben inderdaad recent alle geïnteresseerden aangeboden om in Antwerpen in dienst te komen, onder dezelfde voorwaarden als hun Antwerpse collega’s. Deze procedure loopt nu nog.’ Creve geeft ook mee dat de modaliteiten van de collectieve arbeidsovereenkomst die werd afgesloten op dit mogelijk te maken op nationaal niveau werden vastgelegd.

De regionale Krant van West-Vlaanderen sprak met diverse dokwerkers en kwam nog wat meer te weten. Zo zou een keuze voor Antwerpen onherroepelijk zijn. Wie voor Antwerpen kiest, kan niet meer terug naar Zeebrugge. In Antwerpen kunnen ze wel hun gespecialiseerde –en beter betaalde– arbeid weer uitoefenen. In Zeebrugge kon dit niet meer, want PSA behandelt er geen containers meer, terwijl Antwerpen net een tekort heeft aan containerspecialisten.

De afstand Zeebrugge-Antwerpen (Waaslandhaven) bedraagt zowat 90 km, gelukkig niet langs oververzadigde wegen. Bovendien krijgen de betrokkenen een kilometervergoeding en wordt er carpooling georganiseerd.