Dat onderstreepte havenbaas Jacques Vandermeiren tijdens de plechtige presentatie van de jaarlijkse studie van de Nationale Bank over de economische betekenis van de Belgische havens. ‘Havens die de digitale trein missen, zullen niet blijven bestaan. Het komt erop aan business modellen uit te werken die hierin passen. Bij bezoeken aan andere havens wereldwijd heb ik gelukkig gemerkt dat Antwerpen op dit vlak een frontrunner is. De rol van het Havenbedrijf is niet langer alleen die van een gebiedsbeheerder, maar ook die van een operator-facilitator in de nautische keten, maar ook en vooral een community builder.’ De cijfers van de Nationale Bank bevestigen volgens hem dat dit geen negatief effect hoeft te hebben op tewerkstelling.

Tot in het recente verleden was Antwerpen inzake mobiliteit een monotone haven. ‘In de modal shift bedraagt het aandeel van het spoor nauwelijks 7%. Dat is schandalig weinig. We willen dit optrekken naar 15%.’ Op die manier hoopt hij de congestie van de autowegen terug te dringen. ‘Bedrijven zoals BASF zien sinds kort essentiële medewerkers vertrekken, omdat ze teveel tijd moeten besteden aan hun woon-werkverkeer. Daarom gaan we het actieterrein van de waterbus en de fietsbus verder uitbreiden.’ Dat zijn allebei recente, maar succesvolle initiatieven. Het traject van de fietsbus, die dagelijks 600 mensen en hun rijwielen vervoert, is dat van de Liefkenshoektunnel. Die is gebouwd zonder afzonderlijke fietserskoker, zodat werknemers van onder meer BASF, die ten westen van de Schelde wonen, in vogelvlucht op soms minder dan vijf kilometer van BASF, alleen met een eigen wagen hun werkplaats konden bereiken. ‘Wij initiëren de nieuwe vormen van mobiliteit, maar we hopen dat de Vlaamse overheid ze overneemt’, aldus nog Vandermeiren.

Extra containercapaciteit

‘Om de leiderspositie van de haven van Antwerpen in de wereldwijde supply chain veilig te stellen, is extra containercapaciteit een absolute must’, benadrukte Vandermeiren nog maar eens. ‘De vraag op de markt neemt toe, maar wereldwijd stellen investeerders zich terughoudend op, omdat Antwerpen er niet in slaagt een beslissing te nemen.’ Hij voegde er wel aan toe dat die extra capaciteit er niet alleen moet komen door het uitgraven van een nieuw dok, maar ook door het uitbreiden van bestaande containerterminals.

Vandermeiren pakte ook uit met een reeks groeicijfers. Met een ervan is hij echter niet gelukkig. ‘Antwerpen profileert zich als de grootste cocaïnehaven van Europa.’ Om van die titel af te komen, kan de haven zelf niet veel doen. ‘De actie moet bij de afnemers gebeuren. Zolang er een markt bestaat zal het aanbod altijd wel zijn weg vinden.’

Gisteren werd ook bekend dat Vandermeiren ook de nieuwe voorzitter wordt van het Belgische duurzaamheidsnetwerk The Shift. Hij volgt er Thomas Leysen op.