Daarmee ontstaat een complex met een oppervlakte van ruim 200 hectare, waar zestien schepen gelijktijdig kunnen worden afgehandeld. Daarmee wordt het de grootste terminal in zijn soort van Europa. ICO Zeebrugge is een werkmaatschappij van het Japanse NYK Line en fungeert onder meer als aanlandingspunt voor een groot deel van de Europese import van Toyota.

De terminal wordt gelijktijdig verduurzaamd, onder meer met de installatie van led-verlichting en de bouw van twaalf windmolens. De opgewekte stroom zal worden geleverd aan laadstations op de terminal voor elektrische auto’s en voor het elektrisch aangedreven materieel dat ICO zelf inzet. Ook is het de bedoeling om walstroom te gaan leveren aan de schepen aan de kade.

Svein Steimler, voorzitter van ICO en topman van de Europese tak van NYK, zegt in een persbericht dat het complex de status krijgt van ‘flagship terminal’. De groep beschikt in de Belgische kusthaven nog over een derde terminal van 78 hectare aan het Noordelijk Insteekdok. Daarmee komt de totale oppervlakte op bijna 300 hectare.