Dat moet het transport van lege containers tussen Euromax aan de noordkant van de Maasvlakte en de empty depots elders op de Maasvlakte of in het Waalhavengebied goeddeels overbodig maken. Volgens Jan Overdevest van Waalhaven Group kan dat een forse tijdwinst per container opleveren en veel vervoer overbodig maken. ‘Straks is zo’n container binnen 24 uur na aankomst per zeeschip weer beschikbaar voor hergebruik zonder dat die van de terminal af hoeft.’ Hij verwacht dat jaarlijks zeker zo’n 10.000 containers door het transferium zullen gaan, maar mogelijk een veelvoud daarvan.

Topman Leo Ruijs van ECT noemt het Empty Transferium ‘een volgende stap in het dienstverleningsportfolio’. Volgens hem garandeert de samenwerking tussen de drie bedrijven de inbreng van kennis en expertise. ‘Alle drie de partijen brengen hun specifieke knowhow in’, zegt hij. De containerstuwadoor wil de nieuwe voorziening eind deze maand officieel inhuldigen, tegelijkertijd met het tienjarig bestaan van de Euromax Terminal.

Het centrum moet volgende maand volledig operationeel zijn, vertelt Dion Sandig, projectleider bij Smith Holland. De maand mei wordt gebruikt voor de testfase. Op het centrum kunnen twintig koel- en vriescontainers tegelijkertijd behandeld worden. Daarbij gaat het om de in de reefersector gangbare ‘pre trip inspections’ (pti’s) en eventueel onderhoud en kleine reparaties van de koelinstallatie. Smith Holland is op dat gebied naar eigen zeggen de grootste in Europa.

Zie ook de papieren editie van NT van vandaag.