Dat zegt een woordvoerder van het Vlaams-Zeeuwse Havenbedrijf naar aanleiding van berichtgeving van het FD dat de op ruim tachtig miljoen euro gebudgetteerde operatie NSP een strop van tientallen miljoenen kan opleveren. Dat scenario dreigt als de Europese Commissie een stokje steekt voor de overeengekomen bijdrage van 28 miljoen elk van het Rijk en de provincie Zeeland. Ook de havenbeheerder legt 28 miljoen op tafel.

Partijen hebben die kostenverdeling aangemeld in Brussel in de verwachting dat de Commissie groen licht geeft. Het antwoord blijft tot nu toe uit en de zaak begint te dringen omdat de havenbeheerder vaart wil zetten achter de sanering, die overigens al jaren vertraging heeft opgelopen. Volgens de woordvoerder worden achter de schermen alle zeilen bijgezet om de zaak zo snel mogelijk op te lossen.

De overeengekomen verhouding van drie gelijke delen komt uit de koker van voormalig PvdA-leider Diederik Samsom, die vorig jaar met zijn rapport ‘Saneren doe je Samen’ het Thermphos-dossier vlot trok. Dat was voor de drie partijen aanleiding om hun al jaren lopende geschillen over de kostenverdeling bij te leggen en maakte bovendien de weg vrij voor de fusie tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf van Gent tot North Sea Port.