Deze gondels zijn onderdelen van de tot nu toe krachtigste (7 MB) en zwaarste windturbines van Siemens. De gondels zijn 20 m lang, 9 m breed en 7 m diep. Ze werden in Cuxhaven op de boot gezet. In totaal zal Rentel 42 dergelijke windturbines tellen.

Uniek is dat de gondels niet met een kraan gelost worden, maar uit het schip op de kade worden gereden. Het is ook de eerste keer dat in een Europese getijdegevoelige haven zulke zware lasten worden gelost.

Oostende dat zich specifiek profileert als servicehaven voor de offshore windsector, had zich speciaal hiervoor een drijvende laad- en losinstallatie met een draagkracht van 650 ton aangeschaft. Dit ponton met de aansluitende verbindingsbrug (60 m lang) naar de kade kan het gemiddeld tijverschil van 4,5 meter opvangen, zodat er quasi onafhankelijk van het getij kan worden geladen en gelost. Het is speciaal voor Oostende ontworpen.

Het lossen op wieltjes langs een ponton bespaart veel tijd. Het lossen van een gondel duurt ongeveer een uur, het afrollen zelf gebeurt in amper 10 minuten. Eerst moeten er ‘self propelled modular trailors’ (smtp) uitgerust met twaalf assen en 48 wieltjes onder de gondel worden geschoven.