De Rotterdamse containerterminal ECT gaat honderd nieuwe terminalwerkers in dienst nemen. De komende zomervakantie komen daar nog 75 tijdelijke krachten bij.


Topman Leo Ruijs zegt in een verklaring ‘aan de toekomst te werken’ en dat de huidige en verwachte containerstromen rechtvaardigen om voor het eerst in bijna tien jaar weer mensen aan te nemen. Zoals bekend is de containeroverslag in Rotterdam vorig jaar tamelijk onverwacht met ongeveer 10% gestegen.

Dat is deels te danken aan de stijgende productiviteit van de nieuwe geautomatiseerde terminals, maar ook ECT heeft de afgelopen jaren op grote schaal in modernisering en automatisering geïnvesteerd. Bovendien is er een forse hoeveelheid doorvoercontainers van Antwerpen naar Rotterdam verschoven, omdat ook de Vlaamse haven met personeelstekort kampte. Inmiddels zijn ook de terminals daar bezig nieuwe mensen aan te nemen.

De huidige situatie staat in schril contrast met die van 2016. Terminals en bonden maakten toen onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam afspraken over het arbeidstijdverkorting en vervroegd afvloeien van havenwerkers in de verwachting dat de automatisering tot massaal banenverlies zou leiden. Dat is tot nu toe uitgebleven, vooral door de plotseling groei van de containerstromen, met name uit het Verre Oosten, sinds de herfst van 2016.

Rotterdam scoort bovendien goed in de vorig jaar geïntroduceerde vaarschema’s van de grote lijnvaartallianties. Veel diensten lopen Rotterdam twee keer aan, eerst om te lossen en vervolgens om te laden. Ook Antwerpen ligt goed bij die allianties. Dit in tegenstelling tot Hamburg, dat de afgelopen jaren mede door de ondiepe Elbe veel marktaandeel is kwijtgeraakt.

Ruijs zegt in de verklaring dat ECT, onderdeel van Hutchison Ports uit Hongkong, een zeer voorzichtig beleid moest voeren om potentieel ladingverlies als gevolg van de opening van de nieuwe terminals (RWG en APMT2 – red) op te kunnen vangen. ‘Dit heeft zowel intern als extern druk gezet op de organisatie. Met het werven van zoveel nieuwe medewerkers spreken we uit dat we vertrouwen hebben in onze klanten, de ontwikkelingen in de markt en in ons eigen bedrijf’, aldus de ECT-topman.