In een open brief aan diverse kranten pleiten de Antwerpse reders ervoor om op te schieten met de (goedkeuring van) de bouw van het Saeftingedok.


Ze argumenteren dat, zonder deze extra capaciteit voor de behandeling van vooral containers, Antwerpen een tweederangshaven zal worden. In principe selecteert de Vlaamse regering volgend jaar een van de acht plannen tot havenuitbreiding.

Rederskoepel Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) beschouwt alleen het Saeftinghedok als een oplossing. De eerste reden hiervoor is dat dit dok de bijkomende capaciteit bundelt. Dat beantwoordt meer aan de toenemende schaalgrootte van containerschepen dan een versnipperde groei. Verder geeft het dok rechtstreeks uit op de Schelde, zonder tijdrovende sluizen. De derde reden die de reders aanhalen, betere hinterlandverbindingen, klinkt minder overtuigend.

De argumenten van de reders zijn niet nieuw, maar de felheid waarmee ze deze nu uiten is eerder ongewoon. Opvallend is ook het grote verschil aan media-aandacht. Het Laatste Nieuws, de (liberale) krant met veruit het grootste lezersbereik, zwijgt helemaal, de progressieve zusterkrant De Morgen houdt het kort. De Tijd, zakenkrant in dezelfde groep, laat uitgebreid diverse zakelijke en academische sprekers aan het woord. Gazet van Antwerpen ontpopt zich tot de spreekbuis van de reders, gewaagt van het dreigende verlies van veel bestaande jobs en sneert naar de regering. Maar Het Nieuwsblad houdt het rustig en De Standaard negeert de oproep, terwijl deze beide kranten hun teksten uit dezelfde redactionele pot halen als de ‘Gazet’.