Amsterdam-Noord krijgt daardoor een vaste verbinding met de binnenstad ter hoogte van het Java-eiland naar de noordelijke IJ-oever.
Het Amsterdams stadsbestuur heeft bij het besluit nog geen startdatum genoemd voor de bouw. Ook is nog niet bekend hoe het bouwwerk er precies uit gaat zien en wat het precies zal kosten. De laatste schattingen gaan uit van tientallen miljoenen.

Het Amsterdamse bedrijfsleven is niet blij met de komst van de brug. Volgens ORAM-directeur Kees Noorman ontbreekt een gedegen onderbouwing en zouden eerst de effecten van een beter veersysteem en het opengaan van de Noord/Zuidlijn moeten worden bestudeerd. ‘Juist een omvangrijk en complex project als deze vraagt om zorgvuldig en gedegen onderzoek, zo leert ook de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Een brug moet geen doel op zich zijn’.

Ook Havenbedrijf Amsterdam en minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zijn kritisch. Zij waarschuwen voor de verkeersveiligheid voor het drukke scheepvaartverkeer op het IJ en zien liever een tunnel onder het IJ. Schultz heeft al aan aangegeven stevige eisen te stellen aan de bouw van de brug.

Zo moet de fietsbrug minimaal 11 meter 35 hoog worden en draait Amsterdam op voor de aanvullende kosten voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer en niet Rijkswaterstaat.