Dat zegt een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam in een reactie op de uitfasering van de kolen in Amsterdamse haven. Havenbedrijf Amsterdam wil daar in 2030 een einde maken aan de grootschalige kolenoverslag. ‘Dat speelt niet bij ons’, onderstreept de zegsman. ‘Voor ons is het nog steeds bij de overslag een en-en-verhaal. Wij gaan dan ook geen enkele ladingstroom uitsluiten in het kader van energietransitie. Ook kolen niet.’

In dat goederensegment is Rotterdam met grote spelers als EMO en EECV met 28,4 miljoen ton in 2016 binnen Europa de absolute marktleider, hoewel het volume vorig jaar wel met 7,3% afnam. Amsterdam is met 16 miljoen ton de tweede haven in Europa in de kolenoverslag.

De vraag of de Amsterdamse kolen uiteindelijk de komende dertien jaar in Rotterdam terechtkomen, wil het Havenbedrijf niet beantwoorden. ‘Dat laten wij liever over aan het bedrijfsleven hier.’

Topman Jan Vogel van HES Beheer, eigenaar van het Rotterdamse overslagbedrijf EMO en het Amsterdamse OBA (75%), zegt desgevraagd niet bezig te zijn met de verhuizing van de kolenoverslag van Amsterdam naar Rotterdam. ‘Die discussie speelt bij ons niet. 2030 is ook nog erg ver weg. Daarnaast delen wij de mening niet van het Havenbedrijf Amsterdam dat het in 2030 is afgelopen met de kolenoverslag. Recent onderzoek in Duitsland heeft uitgewezen dat daar zeker tot 2040 nog een grote vraag is naar kolen.’

Vogel wijst er verder op dat het ‘afhoudende beleid’ van havenbedrijf Amsterdam bij de kolenoverslag ‘geen omgeving kweekt voor de lange termijn’.


Zie verder ook het interview met directeur Koen Overtoom (Havenbedrijf Amsterdam) in Nieuwsblad Transport van deze week.