Topman Allard Castelein zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers, die een krimp van 2,3% tot 6,1 miljoen teu laten zien, dat Rotterdam een pakket maatregelen kan inzetten waarmee het tweede halfjaar naar verwachting beter zal uitpakken dan het eerste. Hij legde zich daarbij niet vast op harde cijfers.

Belangrijkste element daarin is de groeiende productiviteit van de nieuwe containerterminals RWG en APMT2, die hun aanloopproblemen steeds beter onder controle krijgen. Die doen zich vooral voor in de aansturingssystemen van de geautomatiseerde terminals. Volgens hem hebben ze in de eerste helft van het jaar 600.000 teu verwerkt, twee maal zo veel dan in heel 2015. Hij gaat er van uit dat het jaartotaal voor de twee samen op anderhalf miljoen teu zal uitkomen.

Op de presentatie erkende de havenbaas voor het eerst het verlies van containerlading aan de Belgische concurrent, met name door de sterke concentratie van het 2M-samenwerkingsverband van Maersk en MSC op Antwerpen. Castelein: ‘Het is nooit leuk als Rotterdam lading verliest of dreigt te verliezen. Antwerpen heeft het goed gedaan, daar complimenteer ik ze ook mee’.

Een ander belangrijk element in de concurrentiestrijd is het sociaal akkoord in de containersector dat vorige maand bereikt werd. Castelein gaat er van uit dat er daarmee voor langere tijd, in elk geval voor de looptijd van vier jaar, arbeidsrust zeker is gesteld. ‘Rederijen die wij bezoeken, geven aan daar veel waarde aan te hechten’.

Hij gaf verder hoog op van de digitalisering van de planning van scheepsaanlopen onder de werknaam Pronto. Daardoor kunnen onder meer maritieme dienstverleners als loodsen, slepers en roeiers efficiënter hun werk doen en worden bijvoorbeeld veel wachttijden vermeden. Volgens Castelein kan dat een besparing van tienduizenden euro’s per aanloop opleveren.

Al met al is de uitgangspositie van de haven in de containersector volgens hem ‘zeer, zeer, zeer goed’. Dat geldt vooral in het segment van de allergrootste schepen. Zo steeg het aantal bezoekende schepen van meer dan 13.000 teu in de eerste helft van het jaar met ruim 30% tot 441 stuks. Castelein wees erop dat de schaalvergroting de komende jaren verder doorzet. De orderboeken laten zien dat het aantal schepen van meer dan 18.000 teu groeit van 37 nu tot 109 over drie jaar.