De accelerator – versneller – staat in het teken van de Rotterdamse ambitie om de slimste haven van de wereld te zijn en richt zich specifiek op innovatieve havengerelateerde bedrijfjes. Doel is om de komende drie jaar wereldwijd 500 tot 1000 start-ups op te sporen. Een aantal grote Nederlandse partijen heeft de handen ineengeslagen om de beste van die start-ups met PortXL de kans te geven op een ‘kickstart’ van drie maanden.

‘We laten hen zien wat de haven te bieden heeft en brengen hen in contact met potentiële klanten’, zegt Mare Straetmans, managing director van PortXL. ‘Als je via ons meteen bij een CEO binnenkomt heb je al snel een jaar gewonnen. Dat scheelt, voor een beginnend bedrijfje.’ Ook andere wereldsteden struinen de aarde af op zoek naar talent, maar PortXL is voor zover bekend het eerste acceleratorprogramma in de havenwereld.

PortXL biedt een honderd dagen durend open innovatieprogramma waarvoor telkens tien start-ups worden geselecteerd. Om in aanmerking te komen moeten bedrijfjes een pioniersgeest hebben en met minstens twee personen zijn. Daarnaast moeten ze een idee hebben dat ze binnen twaalf maanden naar de markt kunnen brengen. Doelwit zijn startende bedrijven in de sectoren Transport & Logistiek, Energie, Chemie & Raffinage en Maritiem.

De komende drie jaar geeft het PortXL-programma de geselecteerde bedrijven intensieve coaching om hun bedrijf van de grond te krijgen. Ze krijgen toegang tot een netwerk van meer dan 150 mentoren, ruim 200 investeerders, partnerbedrijven en sponsoren. Verder kunnen ze experimenteerruimte krijgen bij de RDM Campus en kantoorruimte in het Cambridge Innovation Center, waarmee PortXL samenwerkt.

Voor het eerste jaar kan PortXL beschikken over een budget van 1,3 miljoen euro. Dat is afkomstig van een aantal grote bedrijven die als partner deelnemen, zoals Van Oord, Erasmus Centre for Entrepreneurship, Heineken, InnovationQuarter, Rabobank, Vopak, Damen, E.ON en Boskalis.

De verwachting is dat partnerbedrijven diensten gaan afnemen van de start-ups, maar het kan uitlopen op een overname. De hoop is vooral dat de hooggespecialiseerde bedrijfjes gevestigde ondernemingen gaan helpen bij complexe zaken die buiten de corebusiness vallen. Bijvoorbeeld bij de voortschrijdende digitalisering van logistieke operaties. ‘Er komt van alles op ons af: internet of things, robotica, kunstmatige intelligentie. Als je je data niet op orde hebt, mis je daarbij de boot’, zegt Mark Noordhoek Hegt (Vopak). ‘Een start-up kijkt heel fris naar zulke zaken en daar kunnen wij veel van leren. Maar zij kunnen ook leren van de vierhonderd jaar ervaring van Vopak. Dat maakt PortXL een win-win.’