Het bedrijf laat een nieuwe kraakinstallatie (een hydrocracker) bouwen en een andere wordt gemoderniseerd. ExxonMobil verwacht alle benodigde vergunningen begin 2016 binnen te hebben en met de bouw te kunnen beginnen. De installatie moet in 2018 in gebruik genomen kunnen worden.

Havenbedrijf Rotterdam is uiterst tevreden over de beslissing van de oliemultinational. ‘Waar elders in Europa raffinaderijen gesloten worden, wordt hier fors geïnvesteerd in modernisering. Daardoor blijven we als haven concurrerend in de raffinage en petrochemie’, aldus Allard Castelein, president directeur van de havenbeheerder.

ExxonMobil zegt met de uitbreiding tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar laagzwavelige diesel. De installatie produceert verder onder meer kerosine en basisoliën uit hoogzwavelige halffabricaten. Onderdeel van het project is de uitbreiding van de opslagcapaciteit met zes nieuwe tanks met een gezamenlijk capaciteit van 140.000 kubieke meter.

Castelein spreekt verder van een ‘positief signaal’ omdat Rotterdam bij dit soort beslissingen wordt vergeleken met andere locaties, waar de energie- en grondstoffenkosten vaak lager zijn. ‘De investering van ExxonMobil geeft duidelijk het vertrouwen aan dat dit toonaangevende bedrijf heeft in Rotterdam’, laat hij optekenen.

De havenbeheerder wijst ook nog op een recente voorspelling van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Die stelt dat de wereld over 25 jaar nog steeds voor driekwart van de energiebehoefte afhankelijk is van fossiele brandstoffen. ‘Het is dus voor Nederlandse en de haven belangrijk om bedrijven als ExxonMobil te blijven ondersteunen in hun activiteiten’, aldus de havenbeheerder.

Volgens een communicatiebureau dat de woordvoering voor ExxonMobil doet, wordt met de investering wordt vooral ‘werkgelegenheid zeker gesteld’. Op de raffinaderij in de Botlek werken momenteel circa duizend mensen.