Inzet is de eis van de vakbonden om een cao af te sluiten voor de ongeveer 150 werknemers van het bedrijf, dat overigens nog in de opstartfase zit en nog geen containers op commerciële basis overslaat. Dat conflict dateert bepaald niet van vandaag of gisteren. De vakbonden proberen al een jaar of twee aan tafel te komen bij RWG, dat die boot steeds zorgvuldig heeft afgehouden.

Dat wil zeggen tot vorige week, toen onder druk van een ‘voorultimatum’ en de boycot tegen een binnenschip dat containers op de nieuwe terminal had geladen, uiteindelijk dan toch een ontmoeting plaatsvond. Op voorhand was duidelijk dat de kans op succes niet groot was, aangezien partijen het vooraf al niet eens waren over de inzet ervan. De bonden wilden een handtekening van directeur Lugthart onder een verklaring, die als basis voor cao-overleg zou dienen. RWG zelf wilde ‘de dialoog aangaan over de concurrentie op arbeidsvoorwaarden’. Dat er niet getekend zou worden, was evident.

Daarmee lijkt de confrontatie in een nieuwe fase terecht te komen. De bonden dreigen nu met werkonderbrekingen, en kortere of langere stakingsacties. De vraag daarbij is of RWG-werknemers daarvoor zijn te porren, aangezien er maar weinig werknemers bij een van de betrokken bonden zijn aangesloten. En Lugthart heeft van meet af aan gezegd dat zijn werknemers geen behoefte hebben aan een cao en dat de arbeidsvoorwaarden de vergelijking met bestaande cao’s moeiteloos kunnen doorstaan.

Misschien dat er daarom ook gedreigd wordt met ‘het gebruik van alle overige middelen die ons ter beschikking staan om ons doel te bereiken’. Het wordt interessant om te merken wat daarmee bedoeld wordt. Poortblokkades, nieuwe boycotacties? Dat valt af te wachten, maar duidelijk is wel dat de bonden zich realiseren dat ze zich daarmee juridisch op glad ijs begeven. Als niet-RWG-werknemers over zouden gaan tot een poortblokkade, zou het bedrijf hen ongetwijfeld stante pede voor de rechter dagen. Anderzijds waarschuwen de bonden het bedrijf alvast maar met een gang naar de rechter als die met ‘onderkruipers’ acties zou proberen te breken.

Het valt te hopen dat het zo ver niet hoeft te komen komt en dat partijen toch op korte termijn tot een oplossing weten te komen, desnoods onder leiding van een bemiddelaar. Want eigenlijk is het nogal pijnlijk dat de ontwikkeling en het opzetten van een van de modernste containerterminals ter wereld op deze manier wordt gefrustreerd. Het zou een stuk beter voor alle betrokkenen als iedereen zijn energie zou gebruiken om een succes te maken van deze ‘containerterminal 3.0’. Laten we hopen dat dat inzicht doorbreekt.