Het oude XPO, goed voor zo’n 38.000 medewerkers, gaat zich straks na de boedelscheiding geheel toeleggen op expeditie en wegvervoer, terwijl contractlogistiek en e-commerce worden ondergebracht in de nieuwe onderneming GXO. Dat laatste bedrijf, dat later dit jaar naar de beurs van New York wordt gebracht, zal straks in de markt van contractlogistiek mondiaal de tweede speler worden met rond de 18,5 miljoen vierkante meter aan loodsoppervlakte en 58.000 medewerkers. De leiding van het bedrijf komt in handen van Malcolm Wilson, de huidige topman van XPO in Europa.

Beurswaarde

De opsplitsing, die in de tweede helft van 2021 geheel moet zijn afgerond, moet via de beursgang van GXO meer beurswaarde creëren voor de huidige aandeelhouders van XPO Logistics. Die worden straks voor hetzelfde geld eigenaar van twee beursgenoteerde bedrijven.

Volgens topman Brad Jacobs van XPO Logistics komt door de opsplitsing ‘de verborgen beurswaarde’ van de logistieke reus in onder meer opslag en e-commerce via stijgende koersen meer tot z’n recht. De koerswinsten zijn voor het Amerikaanse expeditiebedrijf, dat door Jacobs via zeventien overnames tussen 2012 en 2015 bijeen is gekocht, sinds 2019 tegenvallend te noemen.

Geen garanties

Of het beursfeest doorgaat, is overigens nog niet 100% zeker, stelt XPO in een toelichting. De transactie is nog afhankelijk van registratieprocedures bij de Amerikaanse beurs, het verkrijgen van een fiscaal advies door belastingadviseurs, de herfinanciering van de schulden van XPO en een definitieve goedkeuring door de raad van bestuur.

‘Er bestaat geen garantie dat de splitsing daadwerkelijk zal doorgaan of, indien de splitsing er komt, omtrent de concrete voorwaarden en de timing ervan’, onderstreept het bedrijf nogmaals.