Vooral de hoge inkoopkosten in de vervoersdisciplines als luchtvracht, containervaart en wegvervoer drukten het resultaat. De omzet verloor in 2020 minder terrein en daalde van 16,65 miljard naar 16,25 miljard dollar.

Enig optimisme was er te bespeuren bij de directie over de winst van 93 miljoen dollar over het vierde kwartaal. Dat was slechts 3 miljoen dollar onder het resultaat over het laatste kwartaal van 2019. De omzet liet zelfs weer een groei (13%) zien naar 4,67 miljoen dollar.

Beursanalisten op Wall Street hadden slechtere cijfers verwacht van de grote Amerikaanse logistieke dienstverlener over de laatste maanden van 2020. Prognoses (Zacks Consensus Estimate) gingen uit van een stevige winstdaling naar 60 miljoen dollar bij XPO voor het vierde kwartaal bij een nagenoeg stagnerende omzet van 4,2 miljard dollar (4,14 miljoen in 2019).

Truck-brokerage

XPO Logistics heeft dan ook de financiële markt positief verrast aan het eind van het jaar. Topman Brad Jacobs van XPO schrijft de betere cijfers aan het eind van het boekjaar vooral toe aan de ‘investeringen in mensen en technologie’ in 2020. Verder werd in het laatste kwartaal de omzet uit truck-brokerage min of meer verdubbeld vergeleken met de dezelfde periode in 2019.

De logistieke divisie (expeditie) zag daarbij de omzet in het voerde kwartaal stijgen met 200 miljoen dollar naar 1,76 miljard dollar door onder meer e-commerce vervoer. De inkoopkosten van dat transport, onder meer luchtvracht, stegen ook, waardoor het bedrijfsresultaat in dit segment met 5 miljoen dollar alsnog afnam naar 68 miljoen dollar.

De transportdivisie, de kernactiviteit van XPO, zag de omzet met 330 miljoen dollar stijgen in het vierde kwartaal naar 2,94 miljard dollar. Dat leverde een operationeel resultaat op van 200 miljoen, tegen 173 miljoen dollar in dezelfde periode in 2019. Behalve groupage gaat het bij XPO Transport om truck-brokerage.

Opsplitsing

Tijdens de toelichting op de jaarcijfers was er weinig nieuws over de geplande verzelfstandiging en beursgang van de logistieke divisie. Die plannen komen eigenlijk neer op een opsplitsing van het bedrijf en moeten weer leven brengen in de stagnerende beurskoers van XPO.

Volgens de directeur Malcolm Wilson van XPO Logistics is de doelstelling nog steeds om het bedrijf in de tweede helft van dit jaar op te splitsen, maar een verdere toelichting over het hoe en wat kon hij niet geven.