Uit de jaarrekening van vorig jaar blijkt dat er minderheidsbelangen van 15% zijn genomen in de expeditiebedrijven West Coast Shipping in Hong Kong en Simply Orange in Quereraro, een provinciehoofdstad ten noorden van Mexico-Stad. ‘Het doel van deze aankoop is het uitbreiden van air- en ocean vrachtactiviteiten op andere continenten. Het streven is daarbij om een werelddekkend netwerk neer te zetten’, schrijft de directie in een toelichting op de investeringen. Onduidelijk blijft wat de minderheidsaandelen het familiebedrijf hebben gekost

Kuehne + Nagel

Het inzetten op een eigen mondiaal expeditienetwerk betekent onder meer dat de holding de belangen in het agentennetwerk Intercontinentale Coöperatie van Forwarders (ICOF) heeft geliquideerd. ‘De formele afwikkeling wordt in de loop van 2020 verwacht’, aldus de directie.

Begin van dit jaar stootte Rotra de divisies wegtransport en logistiek (warehousing) in de Benelux voor een onbekend bedrag af aan het Zwitserse Kuehne + Nagel, om zich geheel te gaan richten op de lucht- en zeevrachtexpeditie en de binnenvaart. Dat laatste onder meer via de eigen terminal aan de IJssel in Doesburg. De verkoop van de twee activiteiten, waarin het 110 jaar oude bedrijf groot is geworden, was min of meer noodzaak. ‘Doorgaan met wegtransport en logistiek zou op termijn betekenen dat geld verdienen steeds meer onder druk zou komen te staan door het wegvallen van het netwerk van partners. Internationale spelers die het groot aanpakken zijn daartoe beter uitgerust. Dan is de keus om bedrijfsonderdelen af te stoten en een switch te maken rationeel niet moeilijk meer,’ aldus de directie dit voorjaar. Daarnaast klopte er met K+N een interessante kapitaalkrachtige koper aan de deur.

Wat de verkoop van de kernactiviteiten (in 2019 goed voor een omzet van bijna 110 miljoen euro op een totaal van 178,6 miljoen euro) precies heeft opgeleverd, wordt in het jaarverslag niet precies uit de doeken gedaan.

Verkochte activiteiten

Rotra geeft in de jaarrekening wel aan dat de verkochte activiteiten, die waren ondergebracht in de Rotrexma 2 Holding, een boekwaarde vertegenwoordigden van rond de 22,2 miljoen euro. Daartegenover stond een post vreemd vermogen (kredieten) van 17,5 miljoen euro. Van het resultaat voor belasting kwam bijna de helft, 2,2 miljoen euro, voor rekening van de verkochte divisies wegvervoer en logistiek.

Verder blijkt uit de jaarrekening dat de gerealiseerde verkoopopbrengst tot stand is gekomen op basis van een ‘marktconforme waardering’ van de twee divisies en tevens de stevige investeringen in het wagenpark en ICT-systemen, waaronder het eigen gebouwde TMS, ‘reflecteert’. Aangezien de verkoop officieel buiten de balans van 2019 viel, heeft de directie ‘het gerealiseerde verschil (red: de boekwinst) tussen de verkoopopbrengst en de balanswaardering op basis van de netto vermogenswaarde doorgeschoven naar de jaarrekening over het boekjaar 2020. Daar zal het bedrag terug te vinden zijn als resultaat deelneming van groepshoofd Rotrexma Holding BV.

Rotra schrijft verder dat het een deel van de koopopbrengst alweer geïnvesteerd heeft ‘in ondernemingen die niet zijn verkocht’. Het gaat om onder meer Rotra Air & Ocean en de Container Terminal Doesburg. In de komende periode verwachten de eigenaars dat ‘verdere investeringen volgen’ in deze dochterondernemingen.

Nettowinst

Rotra sloot het laatste jaar als wegvervoerder af met mooie financiële cijfers, blijkt verder uit het jaarverslag. De totale omzet steeg met ruim tien miljoen euro (6%) naar 178,6 miljoen euro, terwijl de nettowinst (3,8 miljoen euro) meer dan verdubbelde vergeleken met het resultaat van 2018. Van die nettowinst kwam 1,7 miljoen euro (2018: 600.000) voor rekening van de afgestoten activiteiten wegvervoer en logistiek. Het bedrijfsresultaat liet tevens een sterke groei zien van 3,1 miljoen in 2018 naar 4,95 miljoen euro vorig jaar. De aandeelhouders laten daarbij weten geen dividend te willen uitkeren. Het nettoresultaat zal net als in 2018 worden toegevoegd aan de eigen reserves. Het groepsvermogen dikt daarbij aan tot bijna 21 miljoen euro.

De nieuwe Rotra Groep wordt door de verkoop van het wegvervoer en de logistiek aanzienlijk gekortwiekt. Zo is het personeelsbestand teruggebracht van 827 naar 125 mensen, terwijl van de oorspronkelijke omzet van bijna 180 miljoen euro nog maar zo’n 70 miljoen euro resteert. In totaal gaat het om zeven vennootschappen die zijn verdwenen. Het gaat daarbij om Rotra Forwarding, Rotra Logistics Solutions, het oude moederbedrijf Roelofsen Transport en Newco Logistics. De belangrijkste bedrijven die buiten de verkoop zijn gebleven, zijn Rotra Air & Ocean, de containerterminal, Trabelink (Brussel), Rotra Logistics en investeringsvehikel Exmijro.