Groen-in’t-Woud van Damco maakt dit duidelijk op haar Linkedin in een reactie op het recente besluit van Maersk, dat de laatste activiteiten van Damco opheft en de laatste onderdelen overhevelt naar de logistieke divisie van de rederij. Ofschoon analisten ook verwachten dat er nog logistieke activiteiten zullen worden stopgezet.

Uit de markt

Officieel heeft Maersk overigens nog niet aangegeven dat het merk Damco uit de markt zal verdwijnen. Groen-in’t-Woud voegt eraan toe dat het besluit past in de ‘integrator-strategie’ die Maersk sinds enige tijd heeft ingesteld voor haar klanten. Zij claimt wel dat het Damco-team ‘de geschiedenis van verliezen’ de laatste jaren ‘heeft weten om te buigen in winst en het toevoegen van waarde’ voor het Deense moederconcern.

Volgens de Damco-directeur zijn ‘moeilijke besluiten nooit makkelijk en deze ook niet, maar was het fundamenteel het juiste om te doen en laat het duidelijk zien waar Maersk naartoe wil: het vereenvoudigen en verbinden van de logistiek van onze klanten.’ Het is nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met Groen-in’t-Woud zelf en haar kleine team op het hoofdkantoor in Den Haag. Ook is onduidelijk wat er met het Chinese dochterbedrijf van Damco, NTS, gaat gebeuren.

Schenker

DB Schenker heeft intussen de klanten van Damco benaderd om via een zogeheten stabiliteitspakket bestaande containercontracten van de Deense expeditiebedrijf over te
nemen. Na het besluit van Maersk om de FCL (Full-Container-Load)-diensten van Damco als NVOCC stop te zetten, ziet de Duitse expediteur marktkansen.

Schenker wil daarbij eerder overeengekomen vervoerscontracten onder dezelfde condities met een looptijd tot twee maanden direct overnemen. Verladers met contracten voor een langere termijn krijgen een aanbod op ‘zeer korte termijn’ aldus Schenker. Het bedrijf garandeert daarbij een ‘naadloze’ transitie.