Daarmee profiteerde de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, dat geen eigen vrachtverkoop kent maar uitsluitend vrachtvliegtuigen en bemanning verhuurt aan derden, maximaal van het door de coronacrisis veroorzaakte tekort aan luchtvrachtcapaciteit en de hoge tarieven in de markt.

Exceptioneel kwartaal

Topman John Dietrich van Atlas Air sprak bij de presentatie van de financiële cijfers van een ‘exceptioneel’ kwartaal. De nettowinst (aangepast) over het eerste halfjaar lag intussen met 153 miljoen euro maar liefst 368% boven het resultaat van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg over die periode met 80% naar 368 miljoen dollar. De directie verwacht voor het lopende boekjaar uit te komen op een omzet van drie miljard dollar en een bedrijfsresultaat van rond de 750 miljoen dollar. Vorig jaar, een slecht jaar voor de luchtvracht, scheef Atlas een bedrijfswinst van rond 500 miljoen dollar.

Het meest winstgevende onderdeel van het vrachtvervoer bij Atlas Air zijn momenteel de vrachtcharters voor bedrijven als HP, DHL Global Forwarding, DB Schenker, Flexport en Geodis, zegt de directie. Het gaat daarbij om lange termijncontracten met een duur tot eind 2021 en de tweede helft van 2022. Deze contracten lijken volgens Atlas Air veel op de bestaande huurcontracten (ACMI) die de maatschappij normaliter afsluit met airlines, die niet over vrachtvliegtuigen beschikken. Het enige verschil is dat Atlas Air bij die contracten met verladers en expediteur maximaal gebruik kan maken van de ‘huidige dynamische marktomstandigheden’, aldus Dietrich.

Belly-capaciteit

Hoe lang de vrachtmaatschappij nog kan profiteren van de huidige marktsituatie hangt af van de terugkeer van de bellycapaciteit in de markt. Dietrich verwacht in die markt voorlopig nog geen snel herstel. Daarnaast is de meeste capaciteit van de maatschappij al tot 2022 gereserveerd. Atlas zegt verder dat het tevens aan de kostenkant profiteert van de coronacrisis profiteert van extreem lage onderhoudskosten. Doordat een groot deel van de passagiersvliegtuigen momenteel niet vliegt, zitten die onderhoudsbedrijven grotendeels zonder werk. De enige klanten zijn nu de vrachtmaatschappijen.