De Deense groep verwacht dat het bruto resultaat (ebit) dit jaar tussen, omgerekend, 1,1 en 1,2 miljard euro zal uitkomen. Bijzondere baten zullen daar naar verwachting nog eens ruim 300 miljoen euro aan toevoegen.

Transportvolumes trekken aan

Die prognose is gebaseerd op de aanname dat de vrachtenmarkten in het derde en vierde kwartaal geleidelijk zullen aantrekken omdat meer en meer markten weer open gaan. Daardoor zullen ook de transportvolumes geleidelijk aantrekken, denkt DSV Panalpina.

Dankzij de integratie van het Zwitserse Panalpina maakte de omzet van het concern in het eerste halfjaar een sprong van 40% tot 7,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) schoot in het tweede kwartaal zelfs met 63% omhoog tot 350 miljoen euro en met 37% tot 550 miljoen in het eerste semester.

Derde plaats

CFO Jens Lund zegt in een interview met het Deense ShippingWatch te verwachten dat DSV Panalpina binnenkort opstoomt naar de derde plaats op de ranglijst van mondiale logistieke dienstverleners. Volgens eigen gegevens staat de Deense groep met een jaaromzet van achttien miljard dollar nu op de vijfde plaats. De groep is de afgelopen jaren snel gestegen op die lijst door de overname van UTi in 2017 en Panalpina in 2019.

DSV Panalpina zit een fractie onder de nummers drie en vier, DB Schenker en Nippon Express, die beide op 18,3 miljard dollar worden geraamd. Uit de woorden van Lund blijkt dat het passeren van de nummers drie en vier een expliciete bedrijfsdoelstelling is: ‘We doen ons best om dat te bereiken en ik hoop dat dit dit jaar of in 2021 gebeurt’, aldus de financiële topman. De nummers een en twee zijn overigens DHL Logistics met 32 miljard dollar en Kuehne + Nagel met 25,5 miljard.

Volgens Lund verloopt de integratie van Panalpina in DSV voorspoediger dan verwacht en levert die dit jaar al 350 miljoen euro aan synergie-effecten op. Daarnaast is er in april naar aanleiding van de coronacrisis een besparingsprogramma in gang gezet, dat dit jaar 200 miljoen euro moet opbrengen.