Dat maakte de top van Deutsche Bahn (DB) bekend. De Duitse railgoederenvervoerder zag over het eerste halfjaar het verlies voor belastingen met 220% toenemen tot 352 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) eindigde op een min van 176 miljoen euro. Daarmee lijkt DB Cargo op weg om het laatste recordverlies van bijna een half miljard euro uit 2019 ruimschoots te passeren. Analisten hadden al gewaarschuwd dat het lek in het railgoederenvervoer nog lang niet boven is. De vraag is, of de top van DB nu hard gaat ingrijpen bij DB Cargo om het tij te keren. Het vrachtbedrijf sloot de vijf laatste boekjaren af met verlies.

De omzet van DB Cargo daalde over het afgelopen halfjaar met 14% en kwam uit op 1,84 miljard euro. Het volume viel ruim 13% lager uit. Een nadere toelichting op de slechte resultaten bij DB Cargo werd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van DB niet gegeven.

Expeditie

Expeditiedochter DB Schenker deed het over de eerste zes maanden een stuk beter dan zijn railzuster, blijkt uit de cijfers van DB. De vrachtbemiddelaar wist zelfs het resultaat voor belastingen te verhogen met bijna 17% naar 278 miljoen euro, ofschoon de omzet (8,4 miljard euro) iets lager uitviel (-0,7%) dan in 2019. Het bedrijfsresultaat (ebitda) lag 14% hoger vergeleken met de eerste helft van 2019 en eindigde op 569 miljoen euro.

Alle divisies van DB Schenker zagen het volume afnemen. Luchtvracht verloor 14,4% en vervoerde 495.000 ton. Ocean Freight zag het volume met 11% afnemen naar 992.000 teu, terwijl de contractlogistiek de omzet met 4% zag afnemen naar 1,3 miljard euro. Door hogere tarieven, vooral in de luchtvracht, wist DB Schenker ondanks de mindere volumes meer winst te behalen.