Had u de omvang van de crisis voor mogelijk gehouden toen China begin van dit jaar op slot ging?

Ik heb al in het verleden bewezen niet echt geschikt te zijn als orakel. Niet zo lang geleden heb ik nog beweerd niet te verwachten dat er ooit nog eens een grote acquisitie in de expeditiemarkt zou plaatsvinden. Kort daarop nam DSV Panalpina over. Maar alle gekheid op een stokje: de omvang van de coronacrisis was niet te verwachten en wij hebben daar als DHL Global ook geen voorzieningen voor kunnen treffen.

Welke directe gevolgen had de lockdown voor DHL Global?

Er spelen hier een aantal factoren een rol. Al in januari van dit jaar was het aanbod minder dan een jaar geleden. Het Chinese Nieuwjaar viel eind van die maand en samen met de lockdown van het land zijn wij daar rond de zes weken aan omzet kwijtgeraakt. Toen in maart China weer openging, werd Europa gesloten. Dat had grote gevolgen voor ons vrachtvolume. Zo daalde ons luchtvrachttonnage in het eerste kwartaal met 9,5% en het aantal zeecontainers nam met 5,7% af. Maar het tweede kwartaal wordt ook niet mooi, omdat Europa toen dicht ging, waardoor ook het wegvervoer werd geraakt. Over het eerste kwartaal realiseerden wij nog een resultaat voor belastingen van 73 miljoen euro. Dat had zonder de effecten van Covid-19 33 miljoen euro hoger kunnen uitvallen. Zonder het virus waren wij qua winstgevendheid op hetzelfde niveau uitgekomen als vorig jaar.

Wat gaat u terugblikkend straks zeggen over het logistieke jaar 2020?

Dat het vooral een interessant en uitdagend jaar was. Een belangrijke ervaring die ik heb opgedaan, is dat wij de kwaliteit van de samenwerking met de klanten op allerlei terreinen hebben kunnen verbeteren en dat de relaties hechter zijn geworden. Dat was ook noodzakelijk, want elke zending is nu min of meer  een ad-hoc.

Voorziet u structurele veranderingen in de markt door Covid-19?

Er was door de handelsspanningen tussen de VS en China sinds vorig jaar al het een en ander in beweging. Het is dan ook zeer wel mogelijk dat toekomstige inkoopstrategieën geografisch niet meer op één, maar op meerdere bronnen gericht zullen zijn. Ook digitale platforms zoals ons nieuwe myDHLi zijn belangrijk, maar de coronacrisis heeft ons laten zien dat je aan al die digitale oplossingen niets hebt als je geen goed netwerk en kundige mensen ter plaatse hebt om snel problemen te verhelpen.

Zullen er expeditiebedrijven omvallen door de crisis? Komt er een overnamegolf in de branche?

Er is momenteel veel onzekerheid in de markt. Grotere acquisities lijken met het oog op de volatiele markt moeilijk.

Wat met de kleintjes? De expeditiemarkt is nog steeds erg versplinterd. Kan de coronacrisis meer concentratie afdwingen?

Dat lijkt mij denkbaar, maar dan moet je niet meteen denken aan de kleine expediteurs van twee tot drie personen. Zonder de noodzakelijke cashflow kunnen zulke spelers in moeilijkheden komen, maar als ze weer opdrachten krijgen, kunnen kleine expediteurs met hun vaak persoonlijke klantenrelaties ook weer snel en makkelijk een marktrentree maken en toch overleven. Het is eerder het mkb dat in onze markt in grotere problemen kan komen. Vooral als ze net in een investeringsfase zitten. In ieder geval wordt de markt onrustiger, wat ook weer kansen biedt. Met het oog op overnames hebben wij zelf geen plannen. Wij focussen ons allereerst op onszelf.  Los van de coronacrisis hebben wij intern nog voldoende uitdagingen, zoals het uitrollen van ons nieuw transportmanagementsystem.

In het wegvervoer wordt momenteel geklaagd over dumpprijzen die van transporteurs wordt geëist door expediteurs. Doet DHL daaraan mee?

Nee. Wij betalen in de regel nog net zo veel als voorheen. Wij hebben daar intern over gesproken en wij vinden het niet goed dat het gebeurt. Wij hebben het wegvervoer nodig na de pandemie. Daarbij gaat het ook om onze naam als faire en betrouwbare partner.

Na het mislukken van het IT-systeem New Forwarding Environment heeft DHL op digitaal gebied een slechte naam gekregen. Waarom gaat het nu wel lukken?

Met ons nieuwe systeem myDHLi gaan wij het tegendeel bewijzen. Dat is intern voor ons ook een motivatie. Het nieuwe portal verbindt alle bestaande diensten zoals Quote + Book, Track en Analytics met nieuwe functies. Wij overwegen zelfs een koppeling met onze collega’s van DHL Express.