Dat blijkt uit de financiële resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar van de Zwitserse expeditegigant . De negatieve effecten van de coronacrisis en valutaschommelingen waren de hoofdredenen voor de dalende resultaten, aldus het bedrijf.

Zowel de industriële productie als het ladingaanbod in de handel hadden daaronder te lijden, aldus topman Detlef Trefzger. Alleen bij de levensmiddelen en de farma-logistiek bleef het aanbod op een aanvaardbaar peil.

Volgens Trefzger staat het expeditiebedrijf de komende maanden voor grote uitdagingen, maar is het daarvoor financieel goed voorbereid door zijn degelijke kaspositie en hoge financieringsmogelijkheden.

Containervaart

Kuehne + Nagel zag in de scheepvaart de volumes in het eerste kwartaal teruglopen met 6,2% naar ruim 1,07 miljoen teu. De netto-omzet daalde bij de scheepvaartdivisie met bijna 7% naar 1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) van deze divisie slonk met bijna 30% naar 74,6 miljoen euro.

In de luchtvracht was het niet veel beter en daalde het volume met 9% naar 372.000 ton door het mindere aanbod aan bellyruimte. Het bedrijfsresultaat bleef steken bij 67 miljoen euro, een afname van ruim 11%, terwijl de omzet net iets boven de grens van 1 miljard euro uitkwam (-6,8%).

Automotive

Het wegvervoer had onder meer last van de grenssluitingen in maart, waardoor het resultaat op 16 miljoen euro uitkwam en de omzet (815 miljoen euro) ruim 4% verloor vergeleken met de eerste drie maanden van 2019.

Van alle bedrijfsonderdelen zag de contractlogistiek de winst het sterkst teruglopen (34%) naar 16 miljoen euro. Zo zakte de logistieke vraag uit de automotivesector vorige maand geheel in. Dat werd deels gecompenseerd door hogere inkomsten uit e-commerce en farma. De totale omzet eindigde bij de distributie en opslag op 1,1 miljard euro, een afname van ruim 6%.