Oplossing in zicht voor coronarisico expediteurs

fenex

De Nederlandse Douane stemt waarschijnlijk in met het verzoek van expediteursorganisatie Fenex om de verantwoordelijkheid voor accijnzen, invoerrechten en overige heffingen tijdens de coronacrisis bij de verlader te laten.

Dat zegt Stefan Verhagen die namens Fenex de afgelopen dagen intensief overleg over deze kwestie heeft gevoerd met de Douane, Evofenedex en VNO-NCW. Omdat expediteurs het overgrote deel van import-aangiften voor hun klanten doen, lopen zijn leden grote risico’s als opdrachtgevers failliet gaan.

Die maken nu op grote schaal gebruik van de mogelijkheid om de betaling van allerlei belastingen in verband met de coronacrisis tijdelijk uit te stellen. Maar als de opdrachtgever alsnog failliet gaat, is de expediteur aansprakelijk voor alle uitgestelde belastingen. Dat risico kan in de tientallen miljoenen euro’s lopen. Zo wordt jaarlijks alleen al aan invoerrechten ruim drie miljard euro geïnd. De ongeveer 400 Fenex-leden nemen ongeveer 90% van alle Nederlandse import-aangiften voor hun rekening.

‘Heel goed nieuws’

Volgens Verhagen zijn Evofenedex en VNO-NCW, die de opdrachtgevers vertegenwoordigen, bereid om de aansprakelijkheid voor de uitgestelde belastingen gedurende de coronacrisis bij de verlader te laten. Verhagen spreekt van ‘heel goed nieuws’. De kwestie speelt overigens niet alleen in Nederland, maar in tal van Europese landen. Zo heeft in België expediteursvereniging Forward Belgium zijn leden ook voor het ‘coronarisico’ gewaarschuwd.

De Fenex waarschuwde zijn leden, waaronder veel kleine en middelgrote bedrijven, al eerder voor het enorme aansprakelijkheidsrisico. De expediteursvereniging adviseerde hen daarom om opdrachtgevers om bankgaranties of contante betaling te vragen. Die laatste optie zou waarschijnlijk tot veel oponthoud leiden vanwege de formaliteiten die daarmee gemoeid zijn. Door de aansprakelijk bij de verlader te laten, lijken die maatregelen nu niet meer nodig te zijn.

Pijnpunt

Pijnpunt is nog wel dat de uitzonderingsregeling niet geldt voor accijnzen, omdat die rechtstreeks bij de expediteur worden geïnd. Verhagen vindt dat het departement gezien de positie van de expediteur in de logistieke keten een uitzondering zou moeten maken. ‘We kampen met bijzondere omstandigheden en dat vraagt om bijzondere maatregelen. We zullen er daarom bij de staatssecretaris van Financiën Hans Vijlbrief op aandringen om een uitzondering te maken’.

Directeur Bas Janssen van de Rotterdamse ondernemersvereniging Deltalinqs is blij dat het probleem grotendeels opgelost lijkt te zijn. ‘Het is goed dat de Nederlandse regering ondernemers te hulp schiet met uitstel van belastingbetaling. Maar het kan niet zo zijn dat de oplossing van de een het probleem van de ander wordt’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Oplossing in zicht voor coronarisico expediteurs | NT

Oplossing in zicht voor coronarisico expediteurs

fenex

De Nederlandse Douane stemt waarschijnlijk in met het verzoek van expediteursorganisatie Fenex om de verantwoordelijkheid voor accijnzen, invoerrechten en overige heffingen tijdens de coronacrisis bij de verlader te laten.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu