Het besluit komt niet als verrassing voor analisten nadat de transportfondsen in de VS de afgelopen weken een deel van hun beurswaarde hadden verloren. Zo hebben de bedrijven die genoteerd staan op de S&P 500 op Wallstreet bijna 30% van hun waarde verloren en het ligt de gemiddelde koers van de transportfondsen op de Dow Jones 36% onder het niveau van begin van dit jaar.

Daarbij is het financiële bloedbad vooral groot onder de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Zo verloren American Airlines, United en Delta, partner van de KLM, rond twee derde van hun waarde. Voor XPO daalde de koers met 52% vorige maand.

Schuldenpositie

Het zijn dan ook geen goede tijden voor de directie van XPO Logistics om de vier bedrijfsonderdelen (twee in Europa en twee in Noord-Amerika) naar de beurs te brengen of te verkopen. Dat plan, gepresenteerd op 15 januari van dit jaar, moest meer cash opleveren voor de aandeelhouders, nadat de koers van het bedrijf vorig jaar tegenover andere fondsen stagneerde.

Tevens hoopte grondlegger en topman Brad Jacobs met de desinvesteringen de schuldenpositie van het concern drastisch te verlagen en via de focus op de kernactiviteiten wegvervoer en groupage in Noord-Amerika de beurskoers op te krikken. XPO had daarbij de hulp ingeroepen van wat grootheden uit de Amerikaanse bankenwereld: Goldman Sachs en J.P. Morgan Securities.

Kuehne + Nagel

Jacobs vindt dat de brede opzet van zijn bedrijf zich niet langer vertaalt in een hoge beurskoers, maar analisten vragen zich af of de topman wel echt de verkoopplannen wilde doorzetten. Zo nam Jacobs recent nog een groot deel van de Britse contractlogistiek van Kuehne + Nagel over.

XPO is het resultaat van een groot aantal acquisities de afgelopen tien jaar. Jacobs begon met het bedrijf in 2011 door voor een bedrag van 150 miljoen dollar het kleine Amerikaanse Express-1 Expedited Solutions over te nemen. Daarna volgden nog zeventien grote overnames, waardoor XPO uiteindelijk tijdens de piek in 2018 rond de 14 miljard dollar waard was.