Het Rotterdamse bedrijf is één van de grootste expediteurs van Nederland. De Roo zag de bui twee weken geleden al hangen toen de crisis nog vooral in China heerste. De directie had toen als een van de eerste bedrijven werktijdverkorting aangevraagd.

Grootste klappen

‘Treinen naar Duitsland hebben ook minder volume en bezetting. Dat komt doordat onze cliënten daar met name op deepsea zijn gericht en daar de grootste klappen vallen. Er is immers al drie weken minder lading vanuit China.’

Het blijkt dat het spoorgoederenvervoer wel een handig alternatief kan zijn voor het steeds moeilijker wordende Europese wegvervoer. Al gaan capaciteitsproblemen daar al snel een rol spelen. ‘De trein naar Italië zit afgeladen vol omdat klanten hier met name gericht zijn op volumes binnen Europa. Chauffeurs rijden daar lokaal nog wel. Maar Nederlandse truckers rijden liever niet vanuit hier naar Italië.’

Voldoende vet

De Roo verwacht dat zijn bedrijf deze crisis wel gaat overleven. ‘Wij hebben gelukkig voldoende vet op de botten. Maar ik vrees dat er in de sector en bij leveranciers flinke klappen gaan vallen. Volgens onze inschatting is er minimaal een tot zes weken een terugval in volumes, marge en bedrijvigheid. Faillissementen vallen dus niet uit te sluiten in onze sector.’

Ook op andere gebieden merkt De Roo dat de wereldwijde supply chains aangetast zijn. ‘Zo zien we op DR Depots in Rotterdam een leegloop van containers. Veel worden leeg gerepositioneerd naar het Verre Oosten om ervoor te zorgen dat lading vanaf China over vier weken geladen kan worden. Hierdoor ontstaan er tekorten aan equipment voor onze export, dus prijzen schieten omhoog. Hogere kosten van terrein en empty handlers worden vooralsnog niet gecompenseerd.’

Thuiswerken

Om te voorkomen dat Van Donge & De Roo plat ligt vanwege zieke medewerkers, is het bedrijf deze week gestart met het werken via ploegen op kantoor. ‘Mensen zijn beschikbaar en indien nodig kunnen we ze oproepen. We moeten wel flexibel blijven, want er zijn ook collega’s met een partner in een cruciaal beroep. Gelukkig is onze IT erop ingericht dat mensen vanuit huis kunnen werken.’

Chinese afvaarten herstellen

Het aantal afvaarten van containerschepen vanuit een aantal grote Chinese havens is weer aan het herstellen. Dat lag onlangs op hetzelfde niveau als in dezelfde week van vorig jaar.

Dat meldt de Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List op basis van een eigen analyse. Daarbij is gekeken naar Shanghai en Yangshan, twee grote container-draaischijven. Daar ging het vorige week om 393 afvaarten, welgeteld één minder dan vorig jaar. Daarin zijn ook stukgoedschepen met containercapaciteit, con/ro-schepen en container barges meegeteld. Schepen tussen China en Europa zijn zo’n vier weken onderweg.