De netto-omzet, inkomsten minus de inkoopkosten, liet een zwakkere groei zien van 1,5% naar 19,75 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) pakte 7,5% hoger uit in vergelijking met 2018 en kwam uit op 1 miljard euro ofwel 5% van de totale netto-omzet.

Luchtvracht

Het transportconcern, dat dit jaar zijn 130-jarig bestaan viert, zag de omzet bij de meeste bedrijfsonderdelen toenemen. Alleen in de luchtvrachtsector, waar de Zwitsers de nummer twee van wereld zijn, liep het vervoerde vrachtvolume met 5,7% terug naar 1,6 miljoen ton, door de zwakke vraag naar capaciteit in de markt.

Dalende luchtvrachttarieven zorgden tevens voor een lichte afname van de omzet  (-207 miljoen euro) naar 4,32 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) bij de divisie luchtvracht daalde door de prijsdruk met ruim 7% naar 309,5 miljoen euro.

Containervaart

In de containervaart, waar Kuehne + Nagel de grootste marktpartij is, verliepen de zaken een stuk beter voor de Zwitserse transportbemiddelaar. De expediteur zag de netto-omzet met 4,6% stijgen naar ruim 7 miljard euro, bij een stijgend volume van 4,9 miljoen teu (+3,6%). Dat leverde een operationeel resultaat op van 429 miljoen euro, 35,7 miljoen hoger dan een jaar eerder.

Wegvervoer

In het wegvervoer leverden de overnames van Rotra en het Oostenrijkse Jöbstl een lichte groei (+1,7%) van de netto-omzet op, naar 3,38 miljard euro. Kuehne + Nagel profiteerde in dit segment tevens van de groei van enkele grote klanten in Noord-Amerika en van de introductie van een nieuw digitaal boekingsplatform in de Aziatische markt. Het bedrijfsresultaat liet daardoor weer enige progressie zien (+2,6%), naar 73,4 miljoen euro.

Contractlogistiek

Contractlogistiek leverde na enkele ingrijpende maatregelen ook weer een positieve bijdrage aan de groepswinst. Door het afscheid van een aantal verliesgevende contracten, diensten en vastgoed steeg de netto-omzet naar ruim 5 miljard euro (+2,8%), terwijl het bedrijfsresultaat met bijna 44% omhoog schoot naar 186,2 miljoen euro.