De overname, in april 2019 van het Zwitserse Panalpina, heeft DSV geen windeieren gelegd en de hoge overnamekosten (4,12 miljard euro) daarvan zijn alleen terug te vinden in het licht gedaalde (-7%) nettoresultaat van 481 miljoen euro van de Denen over het gehele boekjaar.

Het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal lag zelfs 2% boven de eerdere winstprognoses van beursanalisten en werd mede gestuwd door een verrassend sterk resultaat in de contractlogistiek (+43% naar 135 miljoen euro), terwijl DSV in de lucht- en zeevrachtexpeditie de verwachtingen (22% meer winst) van de experts inloste.

Alleen in het segment wegvervoer lagen de prestaties onder de marktprognoses. Het landvervoer kwam vorig jaar uit op een ebit-resultaat van 167 miljoen euro, een toename van amper 13 miljoen euro.

Bedrijfswinst

De bedrijfswinst over het gehele boekjaar 2019 van het fusiebedrijf lag intussen met 890 miljoen euro 22% boven de resultaten van 2018, terwijl de omzet van het logistiek concern uit het Deense Hedehusene met bijna een vijfde steeg naar 12,6 miljard euro.

Door de fusie met Panalpina, een van de grootste luchtvrachtexpediteurs van de wereld, is de dominantie van de divisie Air & Sea bij DSV nog verder gegroeid. Zo kwam vorig jaar twee derde van de operationele winst (602 miljoen euro) voor rekening van de expeditie. Dat was ruim 107 miljoen euro meer dan in het boekjaar 2018.

Zee- en luchtvracht

DSV zag vorig jaar door de acquisitie van Panalpina het luchtvrachtvolume met maar liefst 55% toenemen naar 1,1 miljoen ton, terwijl de eigen inbreng op luchtvrachtgebied met zo’n 2% daalde.

In het internationale zeecontainervervoer zag de Deense expediteur het aantal vervoerde containers met 32% toenemen, hoofdzakelijk door de integratie van Panalpina in de cijfers. De eigen autonome groei in de zeevrachtexpeditie lag op 6%.

DSV kocht Panalpina in augustus 2019 en de integratie van de twee bedrijven is het laatste half jaar al voor 60% afgerond, aldus topman Jens Bjørn Andersen. Daarbij zet de Deen er voor het lopende jaar op in om de fusieklus zo veel mogelijk af te ronden. Voorlopig is er bij de topman nog geen appetijt voor een volgende grote acquisitie ‘in de nabije toekomst’.

XPO Logistics

Zo is DSV geen partij in de mogelijke onderdelen die XPO Logistics in Europa eventueel in de etalage gaat zetten. Het zou daarbij gaan om het landvervoer van Norbert Dentressangle. ‘We hebben gemerkt dat XPO een soort proces heeft geïnitieerd, maar wij zijn op dit moment voor de volle 100% gericht op Panalpina. We hebben tegelijkertijd ook niet de honger of de energie om op dit moment naar andere acquisities te kijken’, aldus Andersen desgevraagd.

Ook op het gebied van marktprognose is de Deense topbestuurder bijzonder voorzichtig. Volgens Andersen zijn de marktomstandigheden voor dit jaar moeilijk te voorspellen. Hij wijst in dit verband op het recent uitgebroken coronavirus, waarvan de volledige impact nog lang niet duidelijk is.

Hoger resultaat in 2020

Hij verwacht op basis van een eerdere kostenanalyse rond de fusie tussen DSV en Panalpina dat het bedrijfsresultaat ondanks de onzekere logistieke markt flink zal stijgen en ergens tussen de 1,1 en 1,16 miljard euro zal komen te liggen. Dat zou een stijging betekenen van de ebit met ongeveer een kwart vergeleken met boekjaar 2019.

Tegelijk met de financiële cijfers over het afgelopen jaar heeft DSV bekendgemaakt dat het eigen aandelen gaat opkopen met een totale waarde van 803 miljoen euro. Het terugkoopprogramma zal zeker tot de zomer van dit jaar duren en moet de koers van het aandeel DSV opkrikken.

Minder banen

Sinds de overname van Panalpina door DSV hebben zeshonderd werknemers het logistiek concern verlaten. Dat heeft topman Jens Bjørn Andersen gezegd in een interview met het Deense
ShippingWatch.

Met de overname van de Zwitserse expediteur ontstond een logistieke reus met ruim 60.000 werknemers, verspreid over meer dan tachtig landen. Andersenkondigde eerder aan dat de bundeling vanaf 2022 zo’n 300 miljoen per jaar aan kostenbesparing moet opleveren. Daarvan is vorig jaar 5% gerealiseerd. Dit jaar moet dat 60% zijn en de resterende 35% wordt in 2021 verwacht.

Volgens de topman van DSV heeft het verwachte verlies aan klanten ter waarde van 5% van de omzet door de fusie zich niet voorgedaan. DSV en Panalpina werden het in april vorig jaar eens over de overname ter waarde van ruim vier miljard euro. De Denen hebben dat bedrag voor het grootste deel in aandelen voldaan.

Eind vorig jaar stond de teller bij DSV Panalpina op 61.216 werknemers. In 2018, vóór de overname van Panalpina, waren dat er 47.394. Andersen heeft de toekomstige personeelsomvang in beeld, maar wilde dat cijfer niet delen.