Dat erkent de expediteur in een persbericht, nadat het bedrijf dit weekend ‘uit voorzorg’ al via een shutdown van ‘klantenapplicaties’ de aanval heeft proberen te isoleren.

Toll, eigendom van Japan Post en actief in vijftig landen met 40.000 werknemers, heeft de laatste dagen hard gewerkt aan de reparatie van de IT-systemen, maar stelt dat sommige klanten nog steeds rekening moeten houden met vertragingen en verstoringen.

Onder meer werkt een internationaal team van cybersecurity experts aan oplossingen. Bovendien zijn de autoriteiten begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar de cybercriminelen, aldus Toll.

Persoonlijke data

Uit een voorlopig onderzoek zou verder zijn gebleken dat ‘er geen bewijs is dat persoonlijke data van klanten is verloren’. Het expeditiebedrijf wijst er tevens op dat ondanks de cyberaanval de e-commerce-en pakketprocessen voor haar klanten gewoon kunnen worden gecontinueerd, ‘ofschoon in sommige gevallen met gereduceerde snelheden’. Verder wordt bij de boekingen nu gebruikt gemaakt van callcenters, aldus Toll.